De forberedende oppgavene består av en leseliste og 20 praktiske øvelser.
Vi oppfordrer deg til å gjøre deg kjent med følgende fem artikler før seminaret. Målet med lesingen er å gjøre deg kjent med noen nøkkelideer og problemstillinger som vi skal ta i bruk under selve seminaret.
Vi anbefaler å lese artiklene i denne rekkefølgen og prioritere de som står øverst på listen. Noen av artiklene er open access, mens andre ikke er det. Vi vil sende alle fem artiklene til deltakerne på e-post.
1. Fjeld, Ruth E. Vatvedt (2009). Leksikografisk dokumentasjon av flerordsenheter i norsk. LexicoNordica 16, 103-118.
2. Endresen, Anna and Olaf Mikkelsen (2024). Ten good reasons to build the Norwegian ConstructiCon, a dictionary of grammar. Lexicographica – International Annual for Lexicography, 40(1), 121-145.
3. Loenheim, Lisa, Lyngfelt, Benjamin, Olofsson, Joel, Prentice, Julia and Tingsell, Sofia (2016). Constructicography meets (second) language education: On constructions in teaching aids and the usefulness of a Swedish constructicon. In: De Knop, Sabine and Gaëtanelle Gilquin (eds.): Applied Construction Grammar. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 327-356.
4. Herbst, Thomas (2016). Foreign language learning is construction learning – what else? Moving towards Pedagogical Construction Grammar. In: De Knop, Sabine and Gaëtanelle Gilquin (eds.): Applied Construction Grammar. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 21-52.
5. Endresen, Anna, Valentina Zhukova, Elena Bjørgve, Daria Demidova, Natalia Kalanova, Zoia Butenko, George Lonshakov, and David Henrik Lavén (2022). Construxercise!: Implementation of a construction-based approach to language pedagogy. Russian Language Journal 72(1), 47-71.
De praktiske oppgavene inneholder data om norske konstruksjoner og vil forberede deg til fagseminaret i august. Oppgavene skal tildeles som et digitalt spørreskjema (https://nettskjema.no/), og lenken vil bli sendt via e-post. Etter at du har fullført spørreskjemaet, vil du få tilgang til våre forslag, slik at du kan sammenligne dem med dine egne svar.