De forberedende oppgavene består av en leseliste og 20 praktiske øvelser.

1. Leselisten

Vi oppfordrer deg til å gjøre deg kjent med følgende fem artikler før seminaret. Målet med lesingen er å gjøre deg kjent med noen nøkkelideer og problemstillinger som vi skal ta i bruk under selve seminaret.

Vi anbefaler å lese artiklene i denne rekkefølgen og prioritere de som står øverst på listen. Noen av artiklene er open access, mens andre ikke er det. Vi vil sende alle fem artiklene til deltakerne på e-post.


1. Fjeld, Ruth E. Vatvedt (2009). Leksikografisk dokumentasjon av flerordsenheter i norsk. LexicoNordica 16, 103-118.

  • Hvorfor er denne artikkelen viktig for seminaret?
    • Artikkelen argumenterer for at flerordsenheter er viktige for språkforståelse og produksjon, men ofte mangler systematisk behandling i norske ordbøker.
    • Flerordsenheter er faste eller halvfaste språklige uttrykk som har utviklet seg gjennom språkets historie og er preget av språkspesifikke restriksjoner, der ordene har en viss forbindelse eller tiltrekning til hverandre.
    • Disse flerordsenhetene er "prefabrikerte", det vil si ferdigetablerte språklige uttrykk som språkbrukere har utviklet og vedlikeholdt gjennom vaner og gjentatt bruk, noe som gjør dem til faste byggesteiner i kommunikasjonen.
    • Artikkelen viser hvordan moderne teknologi kan brukes til å kartlegge og forbedre dokumentasjonen av disse språklige enhetene.

2. Endresen, Anna and Olaf Mikkelsen (2024). Ten good reasons to build the Norwegian ConstructiCon, a dictionary of grammar. Lexicographica – International Annual for Lexicography, 40(1), 121-145.

  • Hvorfor er denne artikkelen viktig for seminaret?
    • Denne artikkelen argumenterer for at det er viktig å bygge en konstruktikon-ressurs for norsk.
    • Artikkelen forklarer hva et konstruktikon er, og hvorfor en slik ressurs vil ha både vitenskapelig og praktisk verdi. Den kan styrke forståelsen av norsk grammatikk, fremme språkopplæring og bidra til utviklingen av språkteknologi.
    • Vi ser også på hvordan en slik ressurs kan bygges som et felles initiativ som involverer både språkforskere og språkundervisere.

3. Loenheim, Lisa, Lyngfelt, Benjamin, Olofsson, Joel, Prentice, Julia and Tingsell, Sofia (2016). Constructicography meets (second) language education: On constructions in teaching aids and the usefulness of a Swedish constructicon. In: De Knop, Sabine and Gaëtanelle Gilquin (eds.): Applied Construction Grammar. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 327-356.

  • Hvorfor er denne artikkelen viktig for seminaret?
    • Hvordan kan et konstruktikon brukes i språkundervisning, og hvilke fordeler har det å inkludere halvfaste uttrykk?
    • Denne artikkelen analyserer fire sentrale lærebøker i svensk som andrespråk og påpeker at tradisjonelle læremidler ofte overser mønstre som kombinerer leksikalske og grammatiske egenskaper.
    • Det svenske konstruktikonet, en elektronisk database over svenske konstruksjoner, foreslås som en løsning for å fylle dette behovet.

4. Herbst, Thomas (2016). Foreign language learning is construction learning – what else? Moving towards Pedagogical Construction Grammar. In: De Knop, Sabine and Gaëtanelle Gilquin (eds.): Applied Construction Grammar. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 21-52.

  • Hvorfor er denne artikkelen viktig for seminaret?
    • Hvordan kan man lære et fremmedspråk gjennom konstruksjoner?
    • Artikkelen tar utgangspunkt i at tradisjonelle grammatiske kategorier og terminologi, ofte basert på latin, kan være unødvendig kompliserte og lite nyttige for språkstudenter.
    • Den argumenterer for at språkundervisning kan forbedres ved å bruke innsikter fra konstruksjonsgrammatikk og korpuslingvistikk, som fokuserer på autentisk språkbruk.
    • Dette kan gjøre språklæring mer effektiv og relevant, særlig ved å fremheve mønstre og kollokasjoner som er sentrale for språklig flyt og idiomatisk bruk.

5. Endresen, Anna, Valentina Zhukova, Elena Bjørgve, Daria Demidova, Natalia Kalanova, Zoia Butenko, George Lonshakov, and David Henrik Lavén (2022). Construxercise!: Implementation of a construction-based approach to language pedagogy. Russian Language Journal 72(1), 47-71.

  • Hvorfor er denne artikkelen viktig for seminaret?
    • Hvordan kan man bygge en konstruksjonsbasert undervisningsressurs i praksis, og hvordan kan språkstudenter engasjeres i et slikt gruppeprosjekt?
    • Hvorfor er diskurskonstruksjoner, som ofte kun introduseres på avanserte nivåer, viktige allerede på mellomnivå i språklæring (A2-B1)?
    • Denne artikkelen presenterer det første fullverdige språkkurset basert på konstruksjonsopplæring, tilgjengelig som både interaktiv nettside og lærebok.
    • Selv om det dreier seg om russisk som fremmedspråk, er prinsippene og ideene relevante for språkundervisning generelt.
    • Construxercise-ressursen ("construction" + "exercise") hjelper studenter med å strukturere og forbedre både muntlig samtale og skriftlig tekstproduksjon, samtidig som den bidrar til å gjøre dem tryggere i å kommunisere i ulike livssituasjoner.

2. Praktiske øvelser

De praktiske oppgavene inneholder data om norske konstruksjoner og vil forberede deg til fagseminaret i august. Oppgavene skal tildeles som et digitalt spørreskjema (https://nettskjema.no/), og lenken vil bli sendt via e-post. Etter at du har fullført spørreskjemaet, vil du få tilgang til våre forslag, slik at du kan sammenligne dem med dine egne svar.