Likestilling, mangfold og inkludering ved UiT Norges arktiske universitet
UiT Norges arktiske universitet jobber aktivt med likestilling, mangfold og inkludering. Til arbeidet bevilges hvert år øremerkede midler til tiltak og kompetanseutvikling. De viktigste styringsdokumentene for arbeidet er de periodiske handlingsplanene for likestilling, mangfold og inkludering og de årlige redegjørelsesrapportene.
Handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering 2024-2026
Handlingsplanen innfrir aktivitetskravet i likestillings- og diskrimineringsolven som UiT har som offentlig myndighet og som arbeidsgiver. Den følger i stor grad Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning sine prioriteringer i sektoren: økt kjønnsbalanse, økt etnisk mangfold, rekruttering fra ulik sosial bakgrunn og hindre alle former for trakassering. Som statlig virksomhet har UIT krav om å ansette flere med funksjonsvariasjoner, og ha oppmerksomhet på å inkludere lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i arbeidslivet. Tiltak for å oppnå disse målsetningene er med i handlingsplanen.
Innsatsområde: Organisasjonsutvikling og lederskap |
||||
Mål: Systematisk og målrettet likestillingsarbeid |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Kartlegge risiko for diskriminering og hindre for likestilling og mangfold blant studenter og ansatte. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiTs arbeids-, lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlig myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til handlingsplan for kjønnslikestilling: Organisasjonsutvikling og balanse mellom jobb og privatliv |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet |
Oppstart høsten 2025 |
Kartlegge erfaringer som ansatte og studenter har ved UiT. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiTs arbeids-, lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlig myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til handlingsplan for kjønnslikestilling: Organisasjonsutvikling og balanse mellom jobb og privatliv |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet |
Oppstart våren 2026 |
Mål: Øke kunnskap og bevissthet om likestilling, mangfold og inkludering i organisasjonen |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Innføre tema om likestilling, mangfold og inkludering i lederopplæring og -utvikling. |
Strategi/utviklingsavtale: Videreutvikle UiTs arbeids-, lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav om plan for kjønnslikestilling: Organisasjonsutvikling og balanse mellom jobb og privatliv |
Institusjon | Seksjon for organisasjons- og personalutvikling |
Igangsatt UiT-programmet for lederutvikling har likestilling og mangfold som tema. |
Innføre opplæring i mangfoldsrekruttering for ledere. |
Strategi/utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav om plan for kjønnslikestilling: Kjønnsalanse i rekruttering og karriereutivkling |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for rekruttering |
|
Innsatsområde: Forskning og utdanning |
||||
Mål: Likestilling og mangfold er en integrert del av forskning og utdanning |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Ivareta kjønns- og mangfoldsperspektiv i gjennomføring av forsknings- og utdanningsaktiviteter. |
Strategi/ utviklingsavtale: Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold EUs krav til plan for kjønnslikestilling Integrering av et kjønnsperspektiv i forskning og undervisningsinnhold |
Institusjon/ enheter/ vitenskapelige ansatte | Universitetsledelsen/ forskningsledere | |
Ivareta mangfold i representasjon og perspektiver blant inviterte foredragsholdere ved større arrangementer. |
Strategi/ utviklingsavtale: Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold EUs krav til plan for kjønnslikestilling Integrering av et kjønnsperspektiv i forskning og undervisningsinnhold |
Institusjon/ enheter | Universitetsledelsen/ faglige ledere | |
Innsatsområde: Åpenhet og samfunnsengasjement |
||||
Mål: UiT er en drivkraft for inkludering og forståelse i samfunnet |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Innføre en bevisst bruk av språk og symboler for å oppnå et inkluderende mangfold i kommunikasjon og informasjon. |
Strategi/ utviklingsavtale: Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold Likestillings- og diskrimineringsloven: § 24 Offentlig myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Universitetsledelsen Seksjon for kommunikasjon |
Igangsatt Kommunikasjonsplattformen har som formål å gi føringer for kommunikasjonsarbeidet ved UiT. Den skal bidra med målrettede tiltak og støttefunksjoner for å øke komoetanse, innsats og motivasjon til god og effektiv formidling. Den skal bidra til at UiT blir et arnested for utvikling av studenter og kompetansen til ansatte, med mangfold som drivkraft og ressurs. Kommunikasjonspplattformen ble publisert i 2024. |
Styrke mangfoldet i ulike interne og eksterne arrangement, og i formidlingsarbeid. |
Strategi/ utviklingsavtale: Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold |
Institusjon/ enheter |
Universitetsledelsen Seksjon for kommunikasjon |
Igangsatt Kommunikasjonsplattformen har som formål å gi føringer for kommunikasjonsarbeidet ved UiT. Den skal bidra med målrettede tiltak og støttefunksjoner for å øke komoetanse, innsats og motivasjon til god og effektiv formidling. Den skal bidra til at UiT blir et arnested for utvikling av studenter og kompetansen til ansatte, med mangfold som drivkraft og ressurs. Kommunikasjonsplattformen ble publisert i 2024 |
Markere merkedager som Samenes nasjonaldag (6. februar), Den internasjonale kvinnedagen (8. mars), Kvenfolkets dag (16. mars), FN-dagen mot diskriminering (1. mars), Verdensdagen for psykisk helse (10. oktober), FNs internasjonale dag for personer med nedsatt funksjonsevne (3. desember) og delta i og arrangere PRIDE-arrangement ved alle UiTs studiesteder. |
Strategi/ utviklingsavtale: Prioritere kunnskapsutvikling og innovativ formidling som fremmer mangfold |
Institusjon/ enheter |
Universitetsledelsen/ fagmiljø |
Igangsatt Følgende markeringer er blitt rektors årlige arrangementer:
|
Innsatsområde: Studentrekruttering |
||||
Mål: Rekruttere et større mangfold av studenter |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Gjennomføre markedsføringskampanjer rettet mot underrepresenterte grupper i studentrekruttering. |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester |
Igangsatt Studentrekrutteringspolicy som skal være en pådriver for å oppnå likestilling, kjønnsbalanse og mangfold blant studenter ble iverksatt i 2024. |
Utarbeide informasjonsmateriell som reflekterer mangfoldet ved UiT. |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester |
Igangsatt Studentrekrutteringspolicy iverksatt i 2024. |
Aktivt bruk av ulike rollemodeller i rekrutterings- og motiveringsarbeid. |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester Fakulteter/ enheter |
Igangsatt Studentrekrutteringspolicy iverksatt i 2024. |
Mål: Sikre kjønnsbalanse i studieprogrammene |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Iverksette tiltak for å bedre rekrutteringen til studieprogram med færre enn 25 % andel studenter av det underrepresenterte kjønn. (Dette kan for eksempel skje i form av markedsføringskampanjer rettet mot underrepresenterte grupper eller aktiv og bevisst bruk av relevante rollemodeller i rekrutterings- og motiveringsarbeid.) |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Enheter |
Fakulteter/ institutter |
Igangsatt Det er tildelt likestillings- og mangfoldsmidler for gjennomføring av prosjektet Gutter til helsefag i 2025. |
Etablere nettverk for studenter av det underrepresenterte kjønn ved utdanninger med skjev kjønnsbalanse. (Det er underrepresentasjon når det er mindre enn 40 % av et kjønn.) |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Enheter |
Fakulteter |
Igangsatt |
Mål: Kjønnsbalanse i studentdemokratiet |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Oppfordre studentparlamentet til å arbeide for kjønnsbalanse og representasjon i alle grupper og utvalg. |
Strategi/ utviklingsavtale: Rekruttere og utruste studenter som lærer hele livet Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Universitetsledelsen |
|
Innsatsområde: Rekruttering og karriereutvikling for ansatte |
||||
Mål: Sikre kjønnsbalanse i vitenskapelige toppstillinger |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Evaluere krav til letekomiteer i utfyllende bestemmelser for ansettelse og opprykk som bidrar til kjønnsbalanse i vitenskapelige stillinger. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for rekruttering |
Ferdigstilt høsten 2025 |
Iverksette rekrutteringstiltak i fagmiljøer med særlig skjev kjønnsbalanse blant vitenskapelige ansatte. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling |
Enheter | Fakulteter/ institutter | Igangsatt i fagmiljøer der det trengs. |
Innføre mentorordning for nyansatte kvinnelige førsteamanuenser, postdoktorer og forskere på enheter/ fagområder med få kvinner i toppstillinger. (Her kan Kikut-prosjektet ved BFE-fakultetet være en inspirasjon.) |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling |
Enheter | Fakulteter/ institutter | Igansatt i fagmiljøer der det trenges. |
Mål: Øke mangfoldet blant faste vitenskapelige ansatte |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Innføre opplæring av bedømmelseskomiteer og ansettelsesutvalg om ubevisste skjevheter og vektlegging av mangfold i rekruttering av vitenskapelige ansatte. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling |
Institusjon | Seksjon for rekruttering | |
Mål: Øke mangfoldet blant ledere |
||||
Etterspørre likestillings- og mangfoldskompetanse ved rekruttering av ledere. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling |
Institusjon | Universitetsledelsen | |
Mål: Øke antallet ansatte med funksjonsvariasjoner |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Inngå avtaler med NAV om inkludering av personer med nedsatt funksjonsevne og/eller hull i CV-en. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt Inkluderende arbeidsliv i staten: Hindre frafall og øke sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne |
Enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Ledere på alle nivå |
|
Gjennomføre kompetansehevingstiltak om tilrettelegging for ansatte med nedsatt funksjonsevne. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon | Seksjon for organisasjons- og personalutvikling | |
Innsatsområde: Integrering av ansatte og studenter med ulike bakgrunner |
||||
Mål: Sikre inkludering av ansatte og studenter fra utlandet |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Arrangere internasjonal dag/ uke for å synliggjøre UiT som et internasjonalt universitet. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer |
Institusjon |
Universitetsledelsen Fakulteter/ enheter |
|
Videreutvikle mottaksrutiner for studenter fra utlandet. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for internasjonalt samarbeid Fakulteter/ enheter |
Igangsatt |
Videreutvikle mottaksrutiner for ansatte fra utlandet. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for lønn og personaltjenester Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for internasjonalt samarbeid Fakulteter/ enheter |
Igangsatt |
Tilby ansatte opplæring i flerkulturelle arbeidsplasser – hvordan man leder flerkulturelle arbeidsfellesskap med en ikke-diskriminerende praksis. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt EUs krav til plan for kjønnslikestilling: Organisasjonskultur og balanse mellom jobb og privatliv |
Institusjon | Seksjon for organisasjons- og personalutvikling | Oppstart høsten 2025 |
Tilby utenlandske ansatte innføring i hovedprinsippene for medvirkning i norsk arbeidsliv. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon | Seksjon for internasjonalt samarbeid | Fullført - (Tilbys regelmessig hvert semester) |
Tilby norskopplæring til nyansatte med behov og mulighet til å inkludere timer til norskopplæring i arbeidsplanene. |
Strategi/ utviklingsavtale: Utvikle, tiltrekke og beholde talenter Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Universitetsledelsen Institutt for språk og kultur Fakulteter/ enheter |
Igangsatt |
Mål: Sikre inkludering av ansatte og studenter som er skeive |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Øke kunnskap og bevissthet om kjønns- og seksualitetsmangfold blant studenter og ansatte, for eksempel gjennom kurs, workshops eller undervisning. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 24 Offentlige myndighetere aktivitets- og redegjørelsesplikt § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt Inkluderende arbeidsliv i staten: Inkludering av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i arbeidslivet |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø |
|
Øke andelen kjønnsnøytrale toalett med mål om at hvert bygg skal ha kjønnsnøytrale toalett. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlig myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon | Avdeling for bygg og eiendom | |
Mål: Sikre inkludering av ansatte og studenter med funksjonsvariasjoner |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Etablere tilretteleggingsrutiner for studenter med funksjonsvariasjoner. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlig myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitetet |
Igangsatt |
Etablere tilretteleggingsrutiner for ansatte med funksjonsvariasjoner. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjøelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling |
|
Innsatsområde: Trygge og inkluderende arbeids- og læringsmiljø |
||||
Mål: Nulltoleranse for mobbing, diskriminering og trakassering |
Forankring |
Nivå |
Ansvar |
Status |
Utarbeide lett tilgjengelig informasjonsmateriell knyttet til forebygging av trakassering og seksuell trakassering – både digitalt og fysisk, på norsk og engelsk. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 24 Offentlige myndigheters aktivitetes- og redegjørelsesplikt § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet |
|
Videreutvikle varslingsrutiner og kanaler, på norsk og engelsk, og jobbe for at alle ansatte og studenter skal kjenne til kanalene. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet |
Igangsatt |
Gjennomføre opplæring i forebygging av seksuell trakassering for studenter. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon | Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet | Igangsatt |
Innføre gjennomgang av de etiske retningslinjene for veiledere og undervisere i opplæring av undervisnings- og veiledningspersonell (pedagogisk basiskompetanse, forskningsveiledning). |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §24 Offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Result |
|
Gjennomføre opplæring for ledere, medarbeidere, tillitsvalgte og verneombud i forebygging av diskriminering, trakassering og seksuell trakassering. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: §26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon | Seksjon for organisasjons- og personalutvikling | |
Innføre tema i oppstartsamtaler med nyansatte om forebygging av diskriminering, mobbing, trakassering og seksuell trakassering. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Fakulteter/ enheter |
|
Innføre tema om forebygging av ekskludering, diskriminering og seksuell trakassering i medarbeider- / utviklingssamtaler. |
Strategi/ utviklingsavtale: Videreutvikle UiT sine arbeids- lærings- og studiemiljøer Likestillings- og diskrimineringsloven: § 26 Arbeidsgivers aktivitets- og redegjørelsesplikt |
Institusjon/ enheter |
Seksjon for organisasjons- og personalutvikling Fakulteter/ enheter |
[Loading...]