Innovative Veiledningsteam (INVEI)

Om Prosjektet

Her finner du en oversikt over hva INVEI omhandler, samt hvordan INVEI er organisert.

Veiledning i KI-alderen

Veiledning regnes som den viktigste faktoren for å gjennomføre en doktorgrad på normert tid (Nesby 2022: 20), og er også svært viktig for å lykkes med masteroppgaven  (Iversen 2007). Majoriteten av veiledningen mellom student og veileder skjer ansikt til ansikt på samme lokasjon (fysisk). Veiledningslitteratur tenderer mot å favorisere fysisk veiledning fremfor digital veiledning (Johnsen og Lauritzen 2024: 2). Det er gjort lite forskning av veiledning som ikke bare er digital, men også manifestert ved å aktivere en KI i en veiledningsfunksjon (Ibid.). Funnene som er gjort er positive og «viser at Chat GPT-4 kan være en god sparringpartner for både studenter og stipendiater   og summative vurderingspraksiser i høyere utdanning» (Forskerforum). 

Prosjektet Innovative veiledningsteam. Et pilotprosjekt for bruk av generativ kunstig intelligens som medveileder for Masterstudenter i nordisk litteratur ved institutt for Språk og Kultur (ISK) (INVEI) ønsker å utforske hvordan generativ kunstig intelligens (genKI) kan supplere hovedveileder i veiledning av masterstudenter på nordisk og norsk ved Institutt for språk og litteratur (ISK) og Institutt for Lærerutdanning og Pedagogikk (ILP) ved UiT Norges arktiske universitet. Prosjektet er utformet som et pilotprosjekt og skal på sikt utvides til andre institutter og fagområder. 

Veiledningsteam

Prosjektet skal utvikle et innovativt læringsdesign der KI er en aktiv del av et veiledningsteam bestående av én fysisk veileder og én student, med KI som digital sparringspartner gjennom masteroppgaven.

Mål

Prosjektet har som mål å finne ut om – og i så fall hvordan – samspillet mellom menneske og maskin påvirker studentenes læring, opplevelsen av veiledning og læringsmiljø og den faglige kvaliteten på oppgavene masterstudentene skriver. Dette vil gi innsikt i hvordan slike læringsdesign og læringsmiljøer kan forbedres og tilpasses - også for lektorstudentenes kommende virke som veiledere for egne elever. 

Konkret ønsker INVEI å besvare følgende spørsmål:

  1. Hvordan bruker studenter og ansatte generativ KI akademiske lærings- og skriveprosesser?
  2. Hvordan kan læringsprosesser, veiledningseffektivitet og faglig utvikling for masterstudenter på lektorprogrammet i nordisk litteratur forbedres ved bruk av GenKI som «medveileder»
  3. Hvordan kan KI og fysiske veiledere sammen integreres i et innovativt læringsdesign og læringsmiljø som styrker studentenes evne til selvstendig læring og faglig utvikling i arbeidet med masteroppgaven?
  4. Hvordan kan den tilegnede kunnskapen om KI som medveileder systematisk integreres i praksisene til ulike fagområder? 

 Prosjektfaser

Fase 1: Kartlegging og trening (august 2025-september 2025) 

I den første fasen vil det gjennom et gruppeintervju med deltakere kartlegges hvilke kunnskaper og erfaringer studentene allerede har med generativ KI i en akademisk kontekst. I tillegg vil det tas kontakt med kollegaer som allerede har erfaring med bruk av KI i veiledningsprosesser for å kunne lære av deres erfaringer. 

I en første samling på Sommarøy bli alle deltakere kjent med hverandre og både studentene og veilederne vil få en introduksjon til de områdene av KI som er relevante for veiledning: sikkerhet (Lukic), ansvarlig bruk (Losleben), bruk i læringskontekster (særlig prompting) (Maxwell, Lentz). Studentene vil få praktiske øvelser for å kunne jobbe konkret med chatboter selv. 

Studentene, veiledere og rådgivere utvikler i lag protokoller for chatbotbruk i veiledning og en studentkoordinator for prosjektet nevnes. 

Fase 2: Veiledning (august 2025 - april 2026) 

I den andre fasen får masterstudentene veiledning både på tradisjonell måte fra sine veiledere og gjennom ChatUiT. Studentene og veiledere fører veiledningsdagbøker der de reflekterer over sine erfaringer med ChatUiT og den tradisjonelle veiledningen og samspillet av begge deler. I tillegg til veiledningsteam bestående av student-veileder og gen KI skal hele gruppen møtes i januar 2026 for et andre felles møte på Sommarøy.   

På samlingen vil prosjektdeltakere diskutere og reflektere erfaringer man hadde så langt med å jobbe med innovative veiledningsteam. KI-eksperter fra INVEI teamet vil tilby workshop på forskjellige temaer studentene kan delta på for å fordype kunnskap om samarbeid med ChatUiT. Et sentralt fokus vil her være videreutvikling av prompting. 

I tillegg til veiledningsmøtene mellom student og veileder og den felles samlingen med studentener gjennomføres det månedlige møter med prosjektgruppen for å evaluere prosjektets fremdrift og eventuelt foretagjøre nødvendige justeringer. 

Fase 3: Evaluering (mai-juli 2026) 

I den tredje fasen er masteroppgavene, og dermed også veiledningen, avsluttet, og resultatene fra ko-veiledningen mellom menneske og KI blir evaluert. Dette innebærer blant annet en systematisk analyse av veiledningsdagbøkene og erfaringer fra studenter og veiledere. Studentene får et nettbasert skjema som skal fange deres samlede erfaring, og et avsluttende felles møte i Ardnà tilby mulighet for felles refleksjon. På møtene med studentene og innenfor INVEI prosjektteam vil det bli arbeidet sammen om å revidere det opprinnelige veiledningsprotokollet, og det vil bli formulert anbefalinger for ko-veiledning med KI som kan deles med fagfelleskap. Anbefalingene vil bli publisert digitalt på prosjektets nettside og dermed gjort tilgjengelig for en utvidet krets av universitetslærere. 

Fase 4: Formidling, og bærekraftig utvikling utover prosjektperioden (august 2025-desember 2026) 

Denne fasen strekker seg over hele prosjektets varighet og har som mål å gjøre prosjektet kjent blant de relevante aktørene. Den tverrfaglige sammensetning av prosjektgruppen vil sikre at prosjektet blir kjent utenfor ISK og ILP. En nøkkelrolle vil her bli spilt av Result (Maxwell) og HelPed (Lukic). I tillegg skal prosjektet formidles til de ulike fagområdene gjennom den Åpne utdanningsinitiativet ved Biblioteket. Prosjektet og prosjektresultatene vil i tillegg presenteres både internt ved UiT (Mokta) og eksternt (Læringsfestivalen, Kompetansenettverkskonferanse) for et bredere publikum. En kommunikasjonsplan, utarbeidet av hele prosjektgruppen i oppstartsfasen, skal sikre at prosjektet, dets framdrift og resultater formidles systematisk til andre fagmiljøer. Prosjektdeltakerne vil være tilgjengelige for å dele sine erfaringer med KI-støttet veiledning gjennom hele prosjektperioden. En prosjektwebsite vil fungere som et knutepunkt for å formidle aktivitetene knyttet til prosjektet.