Kontakt oss via brukerportalen TOPdesk
Dersom du ikke er student/ansatt ved UiT, kan du kontakte oss her.
Kontakt oss for teknisk support på telefon 776 20880
Frist for å melde seg opp til undervisning og eksamen er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret.
Du melder deg opp til eksamen via studentweb.
Vær oppmerksom på at du må ha betalt semesteravgift før du kan melde deg opp til eksamen.
Vi anbefaler deg å gå inn på "aktive emner" i studentweb etter at du har meldt deg opp til eksamen, for å kontrollere at du er meldt opp til eksamen i emnene du skal ta dette semesteret.
Dersom du ikke har meldt deg opp til eksamen deg fristen, og har gyldig grunn for dette, kan du søke om dispensasjon fra fristen. Siste frist for å søke om dispensasjon er 1. oktober/1. mars.
Midlertidig forskrift om studier og eksamener ifm. koronasituasjon åpner for at studenter skal kunne gå opp til eksamen, selv om du på grunn av sykdom eller av andre særlige forhold er forhindret fra å gjennomføre oppførte arbeidskrav før eksamen.
Dette gjelder vårsemesteret 2021, og du må du levere egenmelding.
Særlige forhold kan være sykdom for barn du har omsorg for, dødsfall i nær familie eller problemer som er oppstått på grunn av koronasituasjonen.
Kontakt studieadministrasjonen for ditt studieprogram så snart du vet at du ikke kan gjennomføre arbeidskrav. De vil sørge for at du får anledning til å gjennomføre arbeidskravet på nytt. Legg ved en kopi av svaret du får når du har sendt inn egenmeldingen via skjemaet under:
Egenmelding for fravær på arbeidskrav
Det vil være enkelte emner der arbeidskravet er absolutt, selv om du har levert egenmelding. Avklar dette med studieadministrasjonen.
Dersom du gjennomfører eksamen uten godkjente arbeidskrav, men har levert egenmelding:
Frist for oppmelding er 15. august i høstsemesteret og 15. januar i vårsemesteret
- Vær oppmerksom på at noen emner har tidligere oppmeldingsfrist. Kontakt ditt studieprogram.
Utsatt prøve:
Studentweb: Du må betale semesteravgift før du kan melde deg opp til utsatt prøve. Oppmelding gjøres via Resultater i Studentweb og knappen Ta emnet på nytt.
Kontinuasjonseksamen:
Du må betale semesteravgift før du kan melde deg opp til kontinuasjonseksamen via studentweb. Pass på at du betaler semesteravgift i god tid før 15. august/15. januar. Oppmelding gjøres via Resultater i Studentweb og knappen Ta emnet på nytt.
Ekstraordinær eksamen:
Trekke seg fra utsatt prøve, kontinuasjonseksamen og ekstraordinær eksamen
Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan annullere oppmelding til utsatt prøve, kontinuasjonseksamen og ekstraordinær eksamen.
Dersom du ikke har semesterregistrert deg og meldt deg opp til undervisning og eksamen innen fristen, kan du søke om dispensasjon. Dispensasjon innvilges dersom du har gyldig grunn.
I hvilke tilfeller kan du få dispensasjon?
Søknad om dispensasjon reguleres av forskrift for studier og eksamener § 16:
(1) Universitetet kan, etter søknad fra studenten, gi dispensasjon fra fristene for registrering og oppmelding til eksamen, samt fra frist for søknad om tilrettelegging.
(2) Dispensasjon kan gis i følgende tilfeller:
a. Ved sykdom på dagen for fristens utløp, dokumentert ved legeattest.
b. Ved dokumentert dødsfall i nærmeste familie.
c. Det første semesteret studenten er registrert ved universitetet.
d. Når studenten deltar i et gruppearbeid som direkte inngår som del av den eksamen det gjelder, og eksamen ikke kan gjennomføres for de andre i gruppen uten at denne studenten er med.
e. Dersom bestått eksamen vil medføre at studenten fullfører en grad eller yrkesutdanning ved UiT.
f. Dispensasjon kan også gis i andre særlige tilfeller.
(3) Det skal normalt ikke gis dispensasjon dersom søknaden mottas senere enn fire uker etter at fristen har utløpt.
Hvordan søke om dispensasjon?
Svar på søknad sendes ut via:
OBS: Du får svaret ditt raskere dersom du har digital postkasse.
Siste frist for å søke om dispensasjon
Søknader som mottas etter fristen behandles normalt ikke.
I hovedsak skal skriftlig skoleeksamen avlegges i UiTs lokaler.
Dersom det foreligger helt spesielle grunner, så vil det være mulig å få ta eksamen ved en annen institusjon enn UiT. Et eksempel der det kan innvilges eksternt eksamenssted er for studenter som er innsatte i fengsel.
Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener ved UiT § 21.
Slik søker du
Søknad om å få avlegge eksamen ved en annen institusjon enn UiT, sendes inn via vår selvbetjeningsportal (logg inn med din brukerkonto ved UiT) innen 15. september i høstsemesteret og 15. februar i vårsemesteret.
Kontaktpersonen ved det eksterne stedet må fylle ut dette skjemaet, og du må sende inn skjemaet sammen med søknaden din.
OBS: Ekstern eksamen arrangeres på samme dato og klokkeslett som den ordinære eksamen i emnet ved UiT.
Kostnader ved ekstern eksamen
Du må selv dekke kostnader ved leie av eksamensrom, eventuell lønn til eksamensvakt og administrasjon dersom den ekstern institusjonen krever dette.
UiT kan også kreve et gebyr.
Skoleeksamen:
Ved skriftlig skoleeksamen får du utlevert ditt kandidatnummer under eksamen. Husk at du må ta med gyldig legitimasjon.
Hjemmeeksamen:
Ved hjemmeeksamener finner du ditt kandidatnummer i studentweb - på forsida under "Kommende hendelser" og under menypunktet "Aktive emner".
Når eksamenen din leveres i WISEflow, hjemme- eller skoleeksamen, blir kandidatnummeret ditt automatisk knyttet til besvarelsen.
Vi anbefaler at du fjerner forfatterinformasjon fra PDF-filer før du leverer de inn.
Frist for å trekke seg fra eksamen eller endre eksamenstidspunkt er 15. april i vårsemesteret og 1. november i høstsemesteret.
Du sletter din eksamensmelding via studentweb.
OBS: For ordinære eksamener med eksamensdato før 29. april i vårsemesteret og før 14. november i høstsemesteret må du trekke deg senest 14 dager før eksamensdatoen.
Studenter som ikke trekker seg fra eksamen og som ikke møter til eksamen, blir regnet for å ha framstilt seg til eksamen. Du har anledning til å gå opp til samme eksamen tre ganger.
Det er ikke mulig å trekke seg fra utsatt prøve, kontinuasjonseksamen og tidlig eksamen.
Du kan fremstille deg til samme eksamen kun tre ganger.
I særlige forhold kan fakultet som arrangerer eksamen gjøre unntak fra denne regelen. Dette reguleres av eksamensforskriftens § 30:
Hvordan søke om dispensasjon:
Er du ikke lengre student ved UiT og ønsker å forbedre karakterer?
Da må du først søke om opptak til enkeltemner via lokalt opptak innen 1. juni/1. desember. Enkeltemner på bachelornivå legges også ut på Ledige studieplasser ved opptak til høstsemesteret.
Etter at du har fått studieplass, semesterregistrere du deg og melder deg opp til eksamen via studentweb innen 1. september/1. februar. OBS: Dersom emnet du skal ta ikke tilbys til enkeltemnestudenter, så må du ta kontakt med oss for å bli meldt opp til eksamen.
Dersom du er inne i ditt siste semester enten på et bachelorprogram eller et masterprogram, og du fikk sensur etter at søknadsfristen til enkeltemner gikk ut, ta kontakt med oss for å bli meldt opp i emnet du ønsker å forbedre. OBS: siste frist for dette er 1. september/1. febuar.
Er du allerede student ved UiT og ønsker å forbedre karakterer?
Da melder du deg opp i emnet på vanlig måte via studentweb. Dersom emnet ligger inne i din utdanningsplan, så finner du det ved å trykke på "Vis tidligere emner" i studentweb. Du melder deg opp ved å trykke på "Ta emnet på nytt". OBS: siste frist for dette er 1. september/1. febuar.
Hente link fra Digital eksamen, kap. 5.1
Kraft sportssenter
Du finner Kraft sportssenter her.
Adresse: Framstredet 79
9037 Tromsø
Kan jeg bruke utesko i eksamenslokalet?
Du må ta av deg dine utesko før du går inn i eksamenslokalet. Det er satt opp hyller til sko like innafor inngangen på Kraft.
Ta gjerne med deg innesko til bruk under eksamen.
Hvor kan jeg parkere?
Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på plassene like utenfor Kraft.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy og bagasje oppbevares i garderobene som er i samme etasje som eksamensrommene. Dersom det er veldig fullt i garderoben, kan tribunen benyttes.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Det finnes et begrenset antall skap som kan brukes til oppbevaring av mobiltelefon i lokalet. Disse skapene krever hengelås. Dersom du ønsker å låse inn din mobiltelefon, eller andre verdisaker, må du ha med deg egen hengelås.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Administrasjonsbygget
Du finner rom Aud Max, B 154 og K104 her.
Adresse: Administrasjonsbygget UiT- Hansine Hansens veg 18 Tromsø
Hvor kan jeg parkere? Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere: Det er reservert 2 HC- parkering inngang vest ved Administrasjonsbygget
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? For Aud max benyttes tribuneområdet for plassering av yttertøy og bagasje. For B154 kan låsbare skap benyttes. Skapene er plassert utenfor lokalet. For K104 Kan låsbare skap benyttes. Skapene er plassert utenfor lokalet.
Teorifagbygget Hus 1
Du finner Teorifagbygg Hus 1 her.
Du finner 1.343, 1.333, 1.325, 1.307, 1.313, 1.307 på følgende adresse: Teorifagbygget UiT- Universitetsvegen 22 Tromsø
Hvor kan jeg parkere?
Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere: Det er reservert 6 HC-plasser vest for universitetsbiblioteket ved hovedinngang til Teorifagbygg Hus 1
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? Alt av yttertøy og bagasjo kan plasseres i eksamenslokalene.
Hvor er eksamenslokalene i Alta?
Eksamenslokalene ALTA_BT3A102, ALTA_BT22107, ALTA_BT22108, ALTA_PAVP178, ALTA_P179, ALTA_BT1_1014) har følgende adresse: Campus Alta, Follumsvei 39, 9510 ALTA
Hvor kan jeg parkere?
Parkeringsplass ved enden av Follumsvei. Parkeringssone 1. Parkeringskort kan hentes ved servicetorget rett innenfor hovedinngangen.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy og bagasje oppbevares ved hovedinngangen på eget ansvar.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Det finnes et begrenset antall bokser i kjelleren som kan brukes til oppbevaring av mobiltelefon. Du finner boksene ned trappen vis a vis Kultursalen.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Dersom det blir avholdt eksamen i Kirkenes, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Hvor er eksamenslokalene i Hammerfest?
Du finner rom 233 Skaidi, 224 Øksfjord, 223 Snefjord, 222 Sirma på følgende adresse: Elsa Semmelmannsvei 1.
Hvor kan jeg parkere?
Elsa Semmelmannsvei 1
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på egne merkede parkeringsplasser. Det er to merkede parkeringsplasser, en på oversiden av bygget, og en på nedsiden ved hovedinngangen.
Hvor er eksamenslokalene i Harstad?
Du finner rom 203 og 204 på følgende adresse: Havnegata 1, 2.etg. 9404 Harstad
Du finner undervisningsrom 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 på følgende adresse: Havnegata 5, 9404 Harstad
Du finner kollokvierom 217, 218 og 328 på følgende adressse: Havnegata 5, 9404 Harstad
Hvor kan jeg parkere?
Stor parkeringsplass for studenter og besøkende rett sør av hovedbygg, Havnegata 5
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy kan legges/ henges opp i eksamenslokalet, ingen oppevaringsplass for bagasje. Henvendelser kan gå til servicetorget vedrørende dette.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Studenter har mulighet for å få et oppevaringsskap til disposisjon. Dette låses med hengelås, det er studentens ansvar å ha kontroll og oversikt over skap.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Hvor er eksamenslokalene i Narvik?
Du finner våre rom på følgende adresse: Lodve Langes gate 2
Hvor kan jeg parkere?
Det er parkeringsplass på øst- og vestsiden av universitetet
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på merkede plasser på parkeringsplassen på østsiden av hovedinngangen.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Foran i eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk foran i eksamenslokalet.
Hvor er eksamenslokalet i Oslo?
MEET Ullevaal kurs og konferansesenter.
Du finner lokalet på følgende adresse:
https://meet-ullevaal.no/kurs-og-konferanse/finn-ditt-lokale/
Hvor kan jeg parkere? Det er mange ulike parkeringsplasser rundt Ullevaal Stadion, deriblant et stort parkeringshus. https://meet-ullevaal.no/veibeskrivelse/
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Det er egen garderobe inne ved eksamenslokalet.
Hvor er eksamenslokalet i Bodø?
Du finner rom 120 og 121 på følgende adresse: Torggården - Kudalsveien 6
Hvor kan jeg parkere? Ingen parkering ved bygningen. Studenter bes parkere på hovedparkeringen ved Nord Universitet. Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på to merkede plasser ved inngangen til Torggården.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? På skrivebord i inngangen til eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk her.
Hvor er eksamenslokalet i Mo i Rana?
Du finner rom C306-C307-C308 på følgende adresse: Torggata – 8622 Mo i Rana
Hvor kan jeg parkere?
Det er parkeringskjeller i bygget, som er offentlig regulert. Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere i parkeringskjelleren.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Foran i eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk foran i eksamenslokalet.
Dersom det blir avholdt eksamen på Svalbard, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Dersom det blir avholdt eksamen på Finnsnes, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Er du syk, bli hjemme
Dersom du er i karantene, er syk eller har symptomer på luftveisinfeksjon, influensa eller andre smittsomme sykdommer, er det viktig at du holder deg hjemme, og ikke møter i eksamenslokalet. Vårsemesteret 2021 har UiT lagt til rette for at studenter kan levere egenmelding ved eksamensfravær. Egenmelding gir mulighet for utsatt eksamen. Les mer om fravær på eksamen her.
I eksamenslokalene vil vi ivareta smittevernhensyn i tråd med nasjonale og lokale retningslinjer på følgende måte:
Det er i tillegg innført ekstra renhold under og mellom hver eksamen.
For ordensregler ved eksamen se denne lenken
Tillatelse til å bruke ordbok som hjelpemiddel under eksamen
Kandidater med norsk som fremmedspråk kan etter søknad om tilrettelegging benytte ordbok ved eksamen.
Etter at din søknad om ordbok som hjelpemiddel til eksamen er innvilget, må ordboken godkjennes.
Skriv ut skjemaet nedenfor. Administrasjonen ved ditt studieprogram må godkjenne ordboken og signere tillatelsen.
Skjema finnes på bokmål, nynorsk og engelsk.
Våren 2021 har UiT lagt til rette for at studenter kan levere egenmelding ved eksamensfravær. Dette er hjemlet i midlertidig eksamensforskrift. Egenmelding gir mulighet for utsatt eksamen.
Dersom du på grunn av sykdom eller av andre særlige forhold er forhindret til å delta på eksamen vårsemesteret 2021, kan du levere egenmelding. Særlige forhold kan være sykdom for barn du har omsorg for, dødsfall i nær familie eller problemer som er oppstått på grunn av koronasituasjonen.
Egenmelding registreres via nettskjema.
Dersom du likevel vil levere legeerklæring, kan det gjøres i samme skjema.
Egenmelding/legeerklæring må leveres innen 1 uke etter eksamensdato/frist for innlevering av eksamen.
Vær oppmerksom på at du ikke kan levere eksamensbesvarelse når du benytter deg av egenmelding.
Frist for å melde seg til utsatt eksamen er 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Oppmelding gjøres via Studentweb.
Dersom du er syk til eksamen og ikke leverer inn egenmelding/legeerklæring, vil du ikke ha rett til utsatt prøve. Ved ikke å møte til eksamen vil du bruke ett av dine tre eksamensforsøk.
I henhold til eksamensforskriften § 25 skal utsatt prøve avholdes så snart som mulig etter at forfallsgrunnen er opphørt, og normalt senest to måneder etter begynnelsen av neste semester. I praksis er det ofte mer enn én kandidat som har rett på utsatt prøve i et emne, og dato fastsettes da slik at alle kan avlegge prøven samtidig.
Sykdom i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener:
Når det gjelder sykdom som oppstår underveis i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener, for eksempel en hjemmeoppgave + skriftlig skoleeksamen + avsluttende muntlig prøve, er det ved utsatt prøve ikke anledning til å gå opp til eventuelle deler av eksamen som ble avlagt under ordinær eksamen, jf. eksamensforskriften § 25.
Når det gjelder eksamener som består av flere deler (f.eks. hjemmeeksamen + skriftlig skoleeksamen + muntlig), må du i noen tilfeller få alle delene som utsatt prøve, i andre tilfeller bare noen av delene. Dette vil avhenge både av sykemeldingens varighet og av eksamensordningen. Du kan for eksempel være syk på hjemmeeksamen, men friskmeldt på den dato hvor en eventuell skriftlig skoleeksamen avvikles. Dersom du også skal ha en justerende muntlig eksamen etter de skriftlige eksamenene, skal du bare ha hjemmeeksamenen og muntlig eksamen som utsatt prøve.
Hva er utsatt prøve?
Utsatt prøve er en ekstraordinær eksamen som avvikles for kandidater som er blitt akutt syke i forbindelse med ordinær eksamen. Vi gjør oppmerksom på at akutt syk defineres som sykdom som er oppstått senere enn 14 dager før den aktuelle eksamenen.
Oppmelding til utsatt prøve
For å kunne gå opp til utsatt prøve må du melde deg opp til eksamen via studentweb innen 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret.
NB! Det er ikke anledning å annullere eksamensmelding til utsatt prøve. Dersom du ikke møter til utsatt prøve eller avbryter prøven, vil du ikke få anledning til å avlegge ny utsatt prøve, men må vente til neste ordinære eksamen i emnet. Dette gjelder også dersom det er sykdom som forhindrer deg til å møte til utsatt prøve. Dersom du stryker på utsatt prøve, må du vente til neste ordinære eksamen for å kontinuere, jf. eksamensforskriften.
Dersom du blir akutt syk mens hjemmeeksamen pågår, kan du gis ekstra tid. Det fremkommer av forskrift for studier og eksamener § 25 (siste ledd):
"Ved hjemmeeksamen kan det i særlige tilfeller gis ekstra eksamensdager dersom studenten dokumenterer uforutsette problemer av medisinsk karakter, dødsfall i nærmeste familie, eller andre ulykkeslignende tilfeller som har inntruffet i løpet av eksamensperioden. Når fastsatt eksamenstid er mer enn to uker, kan det normalt gis utsatt innleveringsfrist med inntil to dager. Når fastsatt eksamenstid er av kortere varighet, kan det normalt gis utsatt innlevering med én dag. Studenter som likevel ikke klarer å fullføre med ekstra tid, gis rett til utsatt eksamen."
Det betyr at dersom du blir akutt syk, men kan klare å levere eksamensoppgaven med ekstra tid, kan du få ekstra tid ved å dokumentere uforutsette problemer. For at UiT skal vite hvor mye ekstra tid du skal ha, er det viktig at du leverer legeerklæring som dokumenterer hvor mye eksamenstid du har mistet.
Kontakt ditt institutt/fakultet for å få vite hvem du skal levere legeerklæringen til.
Dersom du likevel ikke klarer å fullføre med ekstra tid, kan du levere egenmelding og få rett til utsatt eksamen.
Som fusk eller forsøk på fusk ved eksamen eller prøve regnes blant annet:
Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener § 45.
Konsekvenser ved fusk
Fusk på eksamen får som regel alvorlige konsekvenser for den som blir tatt. Eksamen annulleres og ifølge nasjonal praksis, er utestengelse fra universitetet og tap av retten til å gå opp til eksamen ved alle institusjoner under universitets og høyskoleloven i inntil ett år, alminnelig reaksjon på eksamensfusk.
Det er Universitetets klagenemnd som vedtar hvilke reaksjoner fusk skal få.
Studentens ansvar og UiTs veiledningsplikt
Studentene har selv ansvaret for å sette seg inn i eksamensreglementet, herunder i reglene om kildebruk. Er man usikker på om kilden bør oppgis, så er tommelfingerregelen at den bør oppgis. Hvis man er usikker på om man har oppgitt kildene rett, bør man spørre veileder en gang til fremfor å ta sjanser.
Universitetet har veiledningsplikt om reglene om kildebruk. Det skal ikke komme som en overraskelse på en student som har brutt reglene at handlingene er urettmessige og at de kan føre til disiplinære reaksjoner.
Så, hvordan unngår jeg plagiering?
Å plagiere er å framstille andres arbeid som sitt eget.
I forskriftene er altså plagiat definert som fusk. Det er videre definert at å “sitere eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger” også utgjør fusk.
Det er verdt å legge merke til at plagiat ikke utelukkende handler om direkte gjenbruk av tekst, men om hvem som utførte arbeidet. Å presentere en idé, en tankerekke, et resultat eller en konklusjon som sin/sitt egen/t kan også utgjøre plagiat.
Av forskriftene fremgår det også at det er forskjell på plagiat begått med forsett (med vilje) og plagiat begått i vanvare (f.eks. på grunn av slurv eller manglende kunnskap og kompetanse). Det er viktig at emneansvarlige bidrar til at studentene er informert om krav til kildebruk og til at studentene har kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å bruke kilder med "tilstrekkelige kildehenvisninger".
Lær mer om akademisk skriving på UB sine sider
Tekstlikhetssjekk Urkund
Ikke last opp dokumentene dine i Urkund!
Dokumenter lastet inn via Canvas eller Wiseflow blir automatisk sjekk for tekstlikhet med andre dokumenter.
Legg merke til at alle opplastinger som gjøres blir en del av kildegrunnlaget som innleveringen sammenlignes med og analyseres imot. Det vil derfor være uheldig å laste opp besvarelsen din til Urkund for å sjekke hvordan den analyseres før selve innleveringen. Dette vil "forurense" kildegrunnlaget, og for sensor kan det se ut som du har skrevet av noen andre!
Det norske karaktersystemet består av et todelt karaktersystem med verdiene bestått/ikke bestått og karakterer fra A til F.
Bokstavkaraktersystemet er slik:
Symbol | Betegnelse | Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
For mer informasjon om vurderingsuttrykk og karakterfastsetting, se forskrift for studier og eksamener § 35.
Eksamensresultatet kunngjøres i Studentweb under "Resultater".
Sensur skal være klart innen tre uker etter eksamen ble avholdt, med mindre styret har fastsatt noe annet. For større selvstendige arbeider, normert til 20 studiepoeng eller mer, kan det settes en frist for sensur på seks uker.
Les mer om sensur i forskrift for studier og eksamener kapittel 7.
Både ved skriftlig og muntlig eksamen har du rett til å be om begrunnelse for karakteren du har fått.
Krav om begrunnelse for karakteren for skriftlig eksamen må framsettes senest én uke etter at sensuren ble kunngjort.
Krav om begrunnelse for karakteren for muntlig eksamen, praktiske ferdigheter, eller eksamen i utøvende, kunstneriske, praktiske og estetiske emner, må framsettes umiddelbart etter at karakteren er meddelt studenten.
Begrunnelse for karakter er hjemlet i § 42 i studie- og eksamensforskriften.
I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon.
Dette betyr at du både skal få vite
Generelle prinsipper kan være læringsmålene for emnet, sensorveiledningen og ikke minst vurderingsuttrykket som beskrevet i § 35.
Kontaktinformasjon og praksis for hvordan man går frem for å be om begrunnelse vil variere etter studieprogram/ emne. Om du ikke finner informasjon om hvor du skal henvende deg kan du sende epost til studieadministrasjonen ved fakultetet du studerer ved: https://uit.no/om/art?p_document_id=701108&dim=179044
Fremgangsmåte
Sjekk først at du ikke allerede har fått begrunnelse via Wiseflow. Dette kan du sjekke ved å velge riktig eksamen i Wiseflow, og se om du har fått begrunnelse her:
Dersom du ikke har mottatt begrunnelsen der, kan du gå videre og be om dette via Studentweb.
Under menypunktet "Begrunnelse og klager" ("Grunngjeving og klager" på nynorsk) finner du en oversikt over emnene du har hatt.
Velg det aktuelle emnet og klikk på “Be om begrunnelse på sensur”
Du får da opp et ferdigutfylt skjema:
Klikk "Send" for å sende anmodningen din om begrunnelse.
Du kan forvente å motta begrunnelse for karakter innen to uker. Du får e-postvarsel om at du har mottatt begrunnelsen. Den vil da være tilgjengelig for deg via Studentweb, ved å følge en lenke, slik som på bildet under.
Du har rett til å klage på karakteren.
Det gjør du ved å sende sende klagen til faglig ansvarlig fakultet innen tre uker etter at sensuren ble kunngjort på studentweb eller at begrunnelse for karakter ble gitt.
Du bruker dette skjemaet:
Ved klage så vil din besvarelse legges fram for en ny eksamenskommisjon, som vil vurdere hele eksamenen på nytt.
Ved ny sensur så vil din opprinnelige karakter oppheves. Vær oppmerksom på ny sensur kan gjøres både til gunst og ugunst for deg. Dersom du for eksempel får en dårligere karakter enn du opprinnelig hadde, så har du ikke mulighet til å beholde opprinnelig karakter.
Endelig resultat på din klage vil publiseres i studentweb under 'Begrunnelse og klage'. Du vil også motta et varsel fra oss når din klage er ferdigbehandlet.
Du har mulighet til å trekke din klage frem til resultatet av klagen er publisert i studentweb.
Vi gjør oppmerksom på at det i henhold til UH-loven § 5-3 fjerde ledd, er individuell klagerett på gruppeeksamen. Det betyr at en eventuell endring av karakter etter klage kun vil gjelde den som har klaget.
Les mer om klage i forskrift for studier og eksamener § 43.
Kontinuasjonseksamen er en ekstraordinær eksamen som kun avvikles for kandidater som ikke har bestått siste avholdte ordinære eksamen. Kontinuasjonseksamener avvikles ikke for kandidater som stryker på utsatt prøve eller annen ekstraordinær eksamen. Dette reguleres i eksamens- og studieforskriftens § 26.
(1) Studenter som ikke består siste avholdte ordinære eksamen, kan få adgang til kontinuasjonseksamen dersom det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet.
(2) Studenter som anses for å ha trukket seg fra eksamen har ikke rett til kontinuasjonseksamen.
(3) Bestemmelser om kontinuasjonsadgang, herunder hvilke karaktergivende aktiviteter som må tas opp igjen når studenten ikke har bestått emnet, skal tas inn i emnebeskrivelsen.
(4) Kontinuasjonseksamen avholdes normalt ved begynnelsen av påfølgende semester etter siste ordinære eksamen. Studentene må selv melde seg til kontinuasjonseksamen.
(5) Det avholdes ikke utsatte eksamener ved sykdomsfravær eller annet fravær til kontinuasjonseksamen.
(6) Det er ikke anledning til å framstille seg til kontinuasjonseksamen for å forbedre karakteren fra en allerede bestått eksamen.
Frist for å melde seg opp til kontinuasjonseksamen er 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Du må ha betalt semesteravgift for å kunne melde deg opp.
Du melder deg opp til kontinuasjonseksamen via studentweb.
NB! Det er ikke anledning å annullere oppmelding til kontinuasjonseksamen.
Dersom du mener det har skjedd formelle feil i forbindelse med eksamen, for eksempel være feil ved eksamensoppgaven, eksamensavvikling eller gjennomføring av sensuren, kan du ifølge § 44 i studie- og eksamensforskriften klage over formelle feil.
Frist for å klage er innen tre uker etter at du er eller burde vært kjent med forhold som begrunner eventuell klage.
Klagen må være skriftlig (det er ikke noe skjema for denne type klage), den må begrunnes og det må komme klart frem at det er en klage på formelle feil .
Du sender klagen enten via brev eller e-post til faglig ansvarlig fakultet. Se emnebeskrivelsen om du er i tvil om hvilket fakultet som administrerer emnet.
Dersom det er begått en feil som kan ha hatt betydning for din prestasjon under eksamen eller bedømmelse av denne, så vil det opprinnelige sensurvedtaket oppheves. Hvis feilen kan rettes opp ved ny sensur, så vil ny sensurering foretas. I motsatt fall skal det holdes ny eksamen.
Universitetets klagenemnd er klageinstans.
Krav for å få utstedt vitnemål
For å få utstedt et vitnemål må du oppfylle en rekke krav. Du kan lese mer om kravene til de ulike gradene i forskrift for studier og eksamener kapittel 9.
Vi gjør oppmerksom på at for å få utstedt vitnemål fra UiT så må minimum 60 studiepoeng være avlagt ved UiT.
Bestille vitnemål
Du trenger ikke bestille vitnemål, dette utstedes automatisk. Unntaket er bachelorgrad i fritt sammensatte fag (se under).
Vi sender vitnemålet til semesteradressa du har registrert i studentweb.
Emnene som inngår i din utdanningsplan vil også inngå i vitnemålet ditt. Utdanningsplanen er en kontrakt mellom deg og UiT. Både du og UiT har ansvar for at din utdanningsplan til enhver tid er oppdatert, slik at ditt vitnemål blir korrekt.
Det er kun mulig å reservere seg mot automatisk utstedelse av bachelorvitnemål, dersom du ønsker å forbedre en karakter som inngår på vitnemålsgrunnlaget. Dette kan du gjøre ved å varsle administrasjonen ved ditt fakultet.
Dersom du forbedrer en karakter som inngår på vitnemålet, vil du få utstedt et nytt vitnemål.
Sammen med vitnemålet følger et Diploma Supplement på engelsk, samt en karakterutskrift på norsk og/eller engelsk (Transcript of Records). Diploma Supplement (DS) er et internasjonalt vitnemålstillegg og gir en utfyllende beskrivelse av kvalifikasjonen som kandidaten har oppnådd. Det erstatter ikke vitnemålet, men supplerer dette.
Eksempel på Diploma Supplement og Transcript of Records finner du her.
Vitnemålsportalen - del ditt vitnemål digitalt
Vitnemålsportalen er en ny digital tjeneste, utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Ved hjelp av Vitnemålsportalen kan du selv hente ut dine resultater fra høyere utdanning og dele dem med studiesteder, potensielle arbeidsgivere og andre relevante parter. Tjenesten er gratis å benytte. Les mer om Vitnemålsportalen her.
Bachelor i fritt sammensatte fag
For å få utstedt bachelorgrad i fritt sammensatte fag må du tilfredsstille følgende krav:
Du bestiller vitnemål for bachelorgrad i fritt sammensatte fag via dette skjemaet:
Søknaden sendes til UiT via eDialog.
OBS: Dersom du har tatt emner ved andre læresteder enn UiT, så må du dokumentere dette med karakterutskrift, som du sender inn sammen med søknaden din.
Semester for oppnådd høgere grad
For å bli uteksaminert i vårsemesteret må avsluttende eksamen i høgere grad være avviklet i tidsrommet 7. januar til 12. august. Tilsvarende for høstsemesteret er 13. august til 6. januar. For graden ph.d. må disputasen være gjennomført før 30. juni i vårsemesteret og 31. desember i høstsemesteret.
Utstedelse av nytt vitnemål
Du får kun utstedt ett vitnemål for en fullført grad ved UiT. Det gjøres kun to unntak fra denne regelen:
I noen få tilfeller kan det forekomme at et emne legges ned og erstattes av et nytt emne som er tilsvarende i faglig innhold. Du vil ikke kunne få utstedt nytt vitnemål dersom du tidligere har tatt et emne som nå er lagt ned, og avlegger eksamen i det nye tilsvarende emnet og oppnår bedre karakter.
Ta kontakt med Fellestjenesten for eksamen vedrørende nytt vitnemål.
Digital karakterutskrift
Papirformat
Dersom du ønsker en karakterutskrift i papirformat, bestiller du karakterutskrifta via studentweb. Gå inn på "Resultater". Nederst på siden trykker du på "Karakterutskrift på papir".
Dersom du ikke har anledning til å bestille via studentweb, kan du ta kontakt med: