autumn 2025
SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter på bachelorprogrammet i statsvitenskap, sosiologi, samfunnsplanlegging og samfunnssikkerhet og masterprogrammet lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 studieretning sosiologi og studieretning samfunnsfag som fag 2.

Emnet passer som støtteemne for andre samfunnsfag og humanistiske fag og kan tas som enkeltemne.


Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SV-150 Samfunnsvitenskapelig metode 10 stp
BED-2011 Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
BED-2011 Innføring i kvantitativ analyse og statistikk 10 stp
FLY-1008 Anvendt forskningsmetode 10 stp
HEL-1001 Forskningsmetode 10 stp
SVF-1051 Samfunnsvitenskapelig metode - Nettbasert 10 stp
PED-2000 Innføring i metode og bacheloroppgave i pedagogikk og spesialpedagogikk 10 stp
BED-2011NETT Samfunnsvitenskapelig metode og statistikk 10 stp
PED-2021 Innføring i forskningsmetode og vitenskapsteori 10 stp

Course content

Samfunnsvitenskapelige metoder brukes i mange studier og gir kunnskap som er nyttig på en rekke fag- og samfunnsfelt. I mange yrker er det behov for å kunne lese, forstå, vurdere og bruke slike metoder. Dette emnet gir en bred teoretisk og praktisk innføring i kvantitative og kvalitative samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder.

Som student blir du kjent med hvordan du planlegger og gjennomfører ulike former for kvalitative og kvantitative undersøkelser, blant annet intervju- og observasjonsundersøkelser i kvalitative metoder og spørreskjemaundersøkelser i kvantitative metoder. Det betyr at du lærer å utvikle prosjektbeskrivelser og problemstillinger, og oversette dette til forskningsspørsmål som du kan utforske med ulike metoder.

I kvantitativ metode lærer du hvordan du bruker ulike statistiske metoder til å analysere data og tolke resultatene.

I kvalitative metoder lærer du å gjennomføre undersøkelser og fortolke empirisk materiale som er produsert gjennom f.eks. observasjon eller kvalitative intervju.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • grunnleggende vitenskapsteorietiske spørsmål knyttet til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
  • ulike kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og analysetilnærminger
  • forskningsetiske problemstillinger bla, personvernreglement, begrunnelser for disse og hvordan en går frem for å melde et forskningsprosjekt

Ferdigheter

Studenten kan:

  • operasjonalisere enkle praktiske og teoretiske problemstillinger for egne empiriske undersøkelser
  • planlegge og gjennomføre begrensede kvalitative og kvantitative undersøkelser
  • vurdere og kritisere resultater fra egne og andres forskning eller utredninger
  • reflektere over utfordringer knyttet til etiske spørsmål og personvern i egne og andres empiriske undersøkelser

Kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og formidle mindre prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for forskning. Studenten kan blant annet gjøre enkel programmering

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisning består av fysiske eller digitale forelesninger i kvantitativ metode (inntil 7 dobbeltimer) og kvalitativ metode (inntil 7 dobbelttimer). Det er oppgaveseminar/PC-lab (ca. 4 dobbeltimer) parallelt med forelesningene i kvantitativ metode.

En seminarrekke (ca. 4 dobbeltimer) knyttet til arbeidskravet, den obligatoriske oppgaven i kvalitativ metode, som er nødvendig for å gjennomføre arbeidskravet.

På emnets læringsplattform finner du digitale ressurser med lenker til alternative lærebøker og undervisningsressurser i samfunnsvitenskapelig metoder.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering foretas muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 30 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppgave i kvantitativ metode Godkjent – ikke godkjent
Oppgave i kvalitativ metode Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • En oppgave i kvalitativ metode basert på feltarbeid (intervju og eller observasjoner) i grupper. Oppmøte på første seminar er obligatorisk.
  • En oppgave i kvantitativ metode basert på digitalt gruppearbeid: Utvikling, kritikk og praktisk testing av et spørreskjemainstrument

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic