autumn
2021
BIO-1007 Kvantitative metoder - 5 stp
Course content
Det gis innføring i kvantitative metoder som er forkunnskapskrav i alle andre obligatoriske emner i bachelorprogrammet i biologi. Kurset vil gi studenten:
1) en forståelse av grunnleggende kvantitative metoder (logaritmen, enheter, trigonometri),
2) grunnleggende kunnskap i programmering ved hjelp av anvendelige programpakker (R, Python),
3) kunnskap til å lage og tolke enkle grafer
4) grunnleggende innsikt i forskjellige kvantitative metoder til å løse problemstillinger i biologifaget, med eksempler fra biokjemi, evolusjon og zoologi, økologi, mikrobiologi og molekylærbiologi, systematikk, dyre- og plantefysiologi.
Objective of the course
Studenten skal etter fullført kurs ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap:
- grunnleggende kunnskap om programmering
- grunnleggende kunnskap til å lage og tolke grafer
- grunnleggende forståelse av og innsikt i forskjellige kvantitative metoder som kan brukes til å løse problemstillinger i biologifaget
Ferdigheter:
- kan bruke R til å utføre enkel beregning og databehandling
- kan bruke R til å lage enkle grafer
- kan utføre enkle kvantitative oppdrag innenfor ulike retninger i biologifaget, dvs. biokjemi, molekylærbiologi, mikrobiologi, fysiologi, systematikk, evolusjon, og økologi
Generell kompetanse:
- å kunne forstå den grunnleggende betydningen av kvantitative metoder i ulike retninger innenfor biologifaget
- å tilegne seg kvantitative begreper som vil være nødvendig for å gjennomføre andre emner i bachelorprogrammet i biologi
- å reflektere over fordeler og ulemper av forskjellige grafer
- å tilegne seg kunnskap for å løse enkle problemstillinger i biologi
- å være klar til å løse mer kompliserte problemstillinger i andre obligatoriske emner i bachelorprogrammet i biologi
- å kommunisere muntlig og skriftlig kunnskap om hvordan forskjellige kvantitative metoder kan løse problemstillinger i biologifaget
- å kunne skrive korte konsise rapporter
Teaching methods
Emnet omfatter 30 t undervist som "flipped-classroom", med 9 undervisningsblokker på 2-4 t og 1 seminar.
Før hver undervisningsblokk, må studentene i forkant ha 1) lest/sett på kursmaterialet som forklarer hvordan kvantitative metoder kan brukes for enkelte problemstillinger i biologi, og 2) prøvd å løse en enkel problemstilling oppgave.
I hver undervisningsblokk jobbes det sammen med problemløsning, med fokus på å få en dypere forståelse av vanskelige begreper. Studentene jobber med en hjemmeoppgave etter hver undervisningsblokk, som er en del av eksamensvurderingen.
Seminar:
Seminaret består av en muntlig presentasjon (5 min) hvor hver student presenterer for de andre studentene i små grupper en valgfri problemstilling i biologifaget. Etter presentasjon er det en felles diskusjon.
Etter muntlig presentasjon skal studentene levere en skriftlig rapport (maks 2 sider) om problemstillingen. Rapporten må ta hensyn til innspill fra andre studenter. Rapporten er en del av eksamensmappen.
Assessment
Mappeevaluering. Det gis én samlet karakter. Bokstavkarakterer. A-F, der F er ikke-bestått.
Mappeevalueringen består av to deler (som vektes 2/3 - hjemmeoppgaver, 1/3 - skriftlig rapport):
- Ni hjemmeoppgaver, en knyttet til hver undervisningsblokk.
- Skriftlig rapport. Rapporten skal presentere kvantitative metoder i biologi gjennom eksempler (anvendte metoder, teori, kode). Studenten skal vise at de forstår hvordan kvantitative metoder bidrar til en problemsstilling i biologi. Eksempler må utvide seg til eller være forskjellige fra det som ble presentert i undervisningsblokkene, dvs. at studenten må gå utover det som ble presentert i forelesningene.
Arbeidskrav:
Tilstedeværelse på de ni undervisningsblokkene og muntlig presentasjon. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Kontinuasjonseksamen:
Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Ved nytt ordinært forsøk i eksamen:
Studenter som ønsker å gjøre nytt ordinær forsøk i eksamen kan beholde karakterer fra del-eksamen.
- Contact persons
-
-
-
- Earlier years and semesters for this topic