spring 2026
HEL-6326 Kognitiv atferdsterapi for barn og unge - 60 stp

Type of course

Emnet er en videreutdanning på masternivå. Utdanningen går over to år, med oppstart våren 2026.

Det forutsettes opptak av tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere for oppstart.

Søknadsfrist 1. desember 2025.

Søknad registreres her: https://evuweb.fsweb.no/evuweb/kurs?inst=UiT


Admission requirements

Studiet er tverrfaglig og retter seg mot leger, psykologer, sykepleiere, vernepleiere, kliniske pedagoger, og andre profesjonsutøvere med helse- og sosialfaglig høyskoleutdanning. Søkere må dokumentere at de:

  • har fullført bachelorgrad eller tilsvarende treårig utdanning innen helse-, sosial- eller pedagogiske fag, eller annen relevant høyskoleutdanning knyttet til arbeid med barn og unges psykiske helse.
  • er i et arbeidsforhold på minst 50 prosent som gir mulighet for å kunne praktisere KAT med barn, unge og deres familie, enten i førstelinjetjenesten, spesialisthelsetjenesten eller andre helse- og oppfølgingstjenester for barn og unge.
  • har minimum 2 års yrkespraksis med barn, unge og familiers psykiske helse etter fullført grunn-/bachelorutdanning.

Det tas opp maksimalt 15 studenter.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HEL-6308 Kognitiv atferdsterapi for barn og unge i kommunehelsetjenesten trinn 1 30 stp
HEL-6322 Kognitiv atferdsterapi for barn og unge i kommunehelsetjenesten trinn 2 30 stp

Course content

Videreutdanningen gir en grunnleggende innføring i kognitiv atferdsterapi (KAT), med særlig fokus på hvordan metoden anvendes i arbeid med barn, ungdom, deres familier og øvrige nettverk. Studentene skal utvikle ferdigheter i å etablere terapeutisk relasjon, gjennomføre målrettede intervensjoner og tilpasse behandlingen til barnets utviklingsnivå og livssituasjon. Utdanningen legger også vekt på systematisk dokumentasjon og evaluering av det terapeutiske arbeidet og gir en introduksjon/oversikt i de vanligste kartleggingsmetoder.

Objective of the course

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten:

  • inngående kunnskap om sentrale teorier og prinsipper i kognitiv atferdsterapi (KAT)
  • kunnskap om hvordan KAT anvendes og tilpasses i arbeid med barn, ungdom og deres familier
  • forståelse for utviklingspsykologiske perspektiver og hvordan disse påvirker vurdering, tilnærming og behandling
  • innsikt i vanlige psykiske vansker hos barn og unge, som angst, depresjon, traumer, søvnvansker, atferdsvansker og skolevegring
  • kjennskap til forskningsbasert kunnskap og evidensbaserte behandlingsmodeller innen KAT og oversikt over kartleggingsmetoder
  • forståelse for hvordan relasjonelle og kontekstuelle faktorer påvirker terapeutisk arbeid

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende sentrale metoder og teknikker i kognitiv atferdsterapi, tilpasset barn og unges behov
  • kartlegge og vurdere psykiske vansker hos barn og unge ved hjelp av relevante verktøy, planlegge, gjennomføre og dokumentere strukturerte behandlingsforløp i tråd med prinsippene i KAT
  • etablere et godt samarbeid og en trygg allianse med barnet, foresatte og øvrige støttespillere, og reflektere over egen rolle i samhandlingen
  • tilpasse behandlingsmetoder til barnets alder, utviklingsnivå og livssituasjon
  • evaluere og justere KAT-intervensjoner med utgangspunkt i systematisk tilbakemelding og faglig refleksjon

Generell kompetanse

Etter fullført emne:

  • kan studenten etablere og opprettholde terapeutiske relasjoner med barn, unge og deres foresatte
  • kan studenten samarbeide tverrfaglig og inkludere familie og nettverk i planlegging og gjennomføring av behandlingsforløp
  • kan studenten identifisere og håndtere etiske problemstillinger i arbeid med barn og unges psykiske helse
  • kan studenten formidle faglig kunnskap om KAT på en forståelig og tilpasset måte til både brukere og samarbeidspartnere
  • viser studenten evne til kritisk refleksjon over egen praksis, holdninger og faglig utvikling
  • kan studenten bidra til fagutvikling og kvalitetsforbedring i tjenester for barn og unge
  • kan vurdere kvaliteten og bruksområdene for måleinstrumenter og intervensjoner ved å anvende kunnskapsoppsummeringer fra tidsskriftene Psyktestbarn og Ungsinn.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen er organisert i fellessamlinger på tre dager, med tre samlinger per semester. Undervisningen består av: forelesninger, ferdighetstrening og øvelser/rollespill, samt veiledning på eget klinisk KAT-arbeid.

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse på samlinger Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk tilstedeværelse på veiledning i gruppe Godkjent – ikke godkjent
Film fra eget klinisk materiale Godkjent – ikke godkjent
Oppgaver mellom samlingene Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger og 100 prosent i veiledningsgruppe.
  • Fire filmer av eget klinisk materiale
  • Det vil bli gitt oppgaver som skal besvares mellom samlingene

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic