spring 2026
TEK-1524 Ingeniørfaglig Innføringsemne for Y-veien - 5 stp

Type of course

Emnet er del av Y-veien for ingeniør og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

TEK-1502 Innføring i ingeniørfag 5 stp

Course content

Prosjektstyring, skriftlig presentasjonsteknikk/rapportskriving, teknologihistorie og teknologitrender, miljø, arbeidsliv, etikk, bærekraft, HMS, informasjonssøk, kildebruk og generell forskningsmetode.

Recommended prerequisites

TEK-1521 Teknisk språkføring - norsk, TEK-1522 Teknisk språkføring - engelsk

Objective of the course

Kunnskap:

Studenten:

  • Har grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv.
  • Er kjent med vitenskapelig arbeidsmetode og prosjekt som arbeidsform, både organisering, gjennomføring og rapportering.
  • Har kunnskaper som gir grunnlag for å se teknologi i historisk og fremtidsrettet perspektiv.
  • Har kunnskap om etiske og bærekraftige dimensjoner knyttet til teknologiske innovasjoner.

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan identifisere ingeniørfaglige problemstillinger, søke nødvendig informasjon og kvalitetssikre denne som grunnlag for problemløsning.
  • Kan vurdere relevansen av bærekraftmål i eget arbeid.
  • Kan bruke prosesser for innovasjon og nytenkning til eget arbeid.
  • Kan bruke og utvikle prosjektstyringsdokumenter til eget arbeid.
  • Kan utarbeide en vitenskapelig rapport etter gitte retningslinjer.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Har innsikt i miljømessige og etiske konsekvenser av teknologiske produkter og løsninger.
  • Kan skriftlig og muntlig dele sine kunnskaper og erfaringer med fagfeller og samfunn, også i tverrfaglige sammenhenger.
  • Kan delta i prosjektarbeid og samarbeide i gruppe, og gjennom ledelse av dem ivareta menneskelige, faglige, økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn.
  • Kan bruke dataverktøy i sitt ingeniørarbeid.
  • Kan organisere, planlegge og gjennomføre sin studietid, både individuelt og i samarbeid med andre.
  • Har forståelse for betydningen av kulturell kompetanse

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger og øvinger/klasseromstimer om relevante tema.

Studentene arbeider med prosjekt i grupper på opptil fem personer.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 45 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 0/1 A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

For at studentene skal få levere prosjektrapport og øvrig vurderingsgrunnlag (se under) må de ha fått godkjent som er beskrevet under.

  • Som prosjektarbeidsgruppe: Samarbeidsavtale
  • Som prosjektarbeidsgruppe: Problemstilling og framdriftsplan.
  • Individuelt: Totimers kunnskapsprøve
  • Individuelt: legge ut dokumentasjon på at de har fullført nett-kurset iKomp knyttet til kildebruk og kildehenvisninger
  • Individuelt: Hver enkelt student er ansvarlig for å levere en av de øvrige ukesoppgavene som utføres knyttet til prosjektarbeidet, og for at deres gruppe får godkjent dette. Ansvaret for disse oppgavene fordeles i gruppas samarbeidsavtale, som leveres ved semesterstart. Ukesoppgaver som ikke tildeles noen av gruppas medlemmer er det frivillig for gruppa å levere.

More info about the assignment

Studentenes vurderingsgrunnlag i emnet er en prosjektrapport som leveres innen en gitt frist (ca 65 %), samt justerende muntlig framlegging av denne, der muntlig eksamen kan justere med opp til én karakter. Ytterligere veiledning om innhold og format for rapporten er gitt i oppgavebeskrivelsen som gis ved kursstart.

Vurdering av rapporten er basert på Læringsutbytte og Undervisning og arbeidsform gitt ovenfor.

Gruppearbeidet vurderes av emnelærerne.


More info about the oral exam

Studentenes vurderingsgrunnlag i emnet er en prosjektrapport som leveres innen en gitt frist, samt justerende muntlig framlegging av denne, der muntlig eksamen kan justere med opp til én karakter. Ytterligere veiledning om innhold og format for rapporten er gitt i oppgavebeskrivelsen som gis ved kursstart.

Vurdering av rapporten er basert på Læringsutbytte og Undervisning og arbeidsform gitt ovenfor.

Gruppearbeidet vurderes av emnelærerne.


Re-sit examination

Ved stryk må både alle elementer som er levert knyttet til prosjektrapport (se under) leveres på nytt ved senere emneavvikling, men de tidligere beståtte arbeidskravene er godkjent også for ny avvikling, og må ikke leveres på nytt.

Info about the weighting of parts of the examination

Karakterene slås sammen manuelt, med mulighet for justering opp eller ned én karakter. Det innebærer at oppgave teller ca, 65 % og muntlig eksamen teller ca. 35 %.
  • Earlier years and semesters for this topic