spring
2026
SPL-2011 Bærekraftige samfunn - 10 stp
Course content
Sterke forpliktelser for «bærekraftig utvikling» preger norsk planlovgivning. Samfunnsvitenskapelige perspektiver rammer inn en rekke dilemma og spenningsfelt knyttet til sentrale plantema, som f.eks. kompakt by, energisystemer, transportløsninger, allmenningsressurser, kulturarv, og sosial bærekraft.
Med bakgrunn i de klimarelaterte og miljømessige utfordringer som ligger til grunn for et sterkt fokus på bærekraft, drøfter vi bærekraftmålene som styringsredskap og som grunnlag for en kritisk diskusjon av løsningsalternativer.
I undervisningen vil en ta for seg løsningsalternativer og verktøy som fremmes i planleggingen, både på regionnivå, by/kommunenivå og på bydels/lokalsamfunnsnivå. Emnet skal bidra til å styrke en samfunnsvitenskapelig basert vurdering av gjennomføringsmuligheter og mulige framtidige virkninger.
Det er et mål for dette emnet å vise hvordan samfunnsvitenskapelige perspektiver på kultur, organisering, økonomi og politikk kan integreres i plan- og prosjektarbeid med miljø-/klimapolitiske målsettinger. Emnet vektlegger tverrvitenskapelig samarbeid og hvordan dette kan gjennomføres i praktisk planlegging vil stå sentralt.
Objective of the course
Kunnskap:
Studenten har:
- kjennskap til bærekraftbegrepets opprinnelse og utvikling, der begrepets økologiske, sosiale og økonomiske sider står sentralt
- kunnskap om hvordan bærekraftbegrepet over tid har blitt gjort til politikk og grunnlag i norsk lovgivning
- kunnskap om hvordan bærekraft-prinsipper i lovgivning og forskrifter/veiledere er blitt forsøkt gjennomført i samfunnsplanlegging på ulike nivåer.
- kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige teorier kan anvendes for å utvikle bærekraftige løsninger, og å forstå gjennomføringsproblem og hindringer i arbeidet med å oppfylle kravene til bærekraft.
- forståelse av samspillseffekter og hvordan ulike fagdisipliner kan samvirke for å utvikle bærekraftige løsninger gjennom planarbeid.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- vurdere planer og konkrete løsninger i et bærekraftperspektiv, og gjennom enkle konsekvensvurderinger vise i hvilken gradhvordan de ulike sidene ved bærekraftbegrepet ivaretas og griper inn i hverandre.
- håndtere tverrfaglig kommunikasjon i et samarbeid med natur- og miljøfaglig kompetanse.
Kompetanse:
Kandidaten har:
- innsikt i sentrale sider ved bærekraftsbegrepet og dets anvendelse
- evne til å analysere forholdet mellom ambisjoner og resultater i planer og tiltak som foregir å være bærekraftige
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Ekskursjon og i gruppearbeid | Godkjent – ikke godkjent | |
Framlegg av pensumartikkel/kapittel | Godkjent – ikke godkjent |