spring 2026
PSY-2102 Observasjonspraksis med beskrivende statistikk - 5 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor i psykologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Course content

Emnet vil introdusere forskningsmetoder gjennom demonstrasjoner i undervisningen, samt gjennom at studentene skal gjennomføre og rapportere et observasjonsprosjekt.

I små grupper vil studentene utvikle et forskningsspørsmål som kan besvares gjennom observasjon. De vil lære hvordan man formulerer og begrunner et forskningsspørsmål, planlegger og gjennomfører en observasjon, tolker og rapporterer sine funn. Kurset vil vektlegge kompleksitetene ved systematisk datainnsamling, tolkning av observasjoner og gi et praktisk grunnlag for mer avanserte forskningsaspekter og statistisk analyse.

Akademisk skriving (obligatorisk fellesopplæring) inngår i dette emnet. Det innebærer ca. 1,25 stp, fordelt på ca. 10 timer selvstudium og 25 timer disiplintilpassede lærings- og vurderingsaktiviteter understøttet av synkron undervisning.


Recommended prerequisites

PSY-1102 Psykologisk metodologi

Objective of the course

Ved fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • Redegjøre for observasjon som metode
  • Skille mellom observasjon og tolkning
  • Ha kjennskap til redelighet, integritet og god skikk i akademisk kildebruk og skriving, herunder ha kunnskap om plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.
  • Ha kunnskap om grunnleggende byggesteiner i akademisk skriving, som tilnærming, argumentasjon, struktur og avsnitt,tilpasset sitt fagområde.

Ferdigheter

  • Bruke systematisk observasjon som metode
  • Bygge opp et selvstendig argument.
  • Bruke kilder for å underbygge argumenter.
  • Vurdere om et argument er holdbart eller ikke.
  • Utforme tekst med et tydelig hovedbudskap og klar avsnittsstruktur.
  • Henvise til kilder og føre referanseliste i henhold til APA-standard.
  • Kunne formidle eget arbeid muntlig
  • Unngå plagiat og uetisk gjenbruk av egen tekst.
  • Kunne identifisere relevante KI-verktøy, vurdere deres nytte i arbeid med kilder og skriving, og anvende dem på en etisk og effektiv måte.
  • Kunne skrive en akademisk tekst om en psykologisk problemstilling.

Generell kompetanse

  • Gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt ved hjelp av observasjonelle metoder
  • Kunne formidle psykologisk fagkunnskap skriftlig og muntlig
  • Kunne samarbeide godt med andre
  • Reflektere over mulige utfordringer og begrensninger ved bruk av KI i arbeid med kilder og skriving, og vurdere hvordan disse teknologiene kan påvirke akademisk integritet og originalitet.

Language of instruction and examination

Norsk.

Undervisningen kan foregå på engelsk. Eksamen kan leveres på norsk eller engelsk.


Teaching methods

Undervisningen er primært seminarbasert med obligatorisk oppmøte.

Observasjonsstudiene gjennomføres i mindre grupper og omhandler dagligdagse spørsmål om psykologi.

Det gis felles veiledning på skriveprosessen underveis.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 15 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 0/1 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Fullført kurs Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

1) Fullført kurs i akademisk skriving

2) Obligatorisk oppmøte på undervisning (80%)


More info about the assignment

En rapport som skrives i grupper på 3-4 studenter.

More info about the oral exam

10-15 minutter muntlig individuell prøve.

Den muntlige eksamenen er en individuell prøve hvor karakteren på den skriftlige rapporten kan justeres en karakter opp eller ned, eventuelt bli stående. Vurderingen gjøres utfra hvor godt kandidaten kan redegjøre muntlig og uten hjelpemidler for metode, resultater og tolkning av funn.


Re-sit examination

Kontinuasjonseksamen tilbys i starten av påfølgende semester.

Ved stryk på skriftlig rapport kan denne leveres i utbedret versjon. Ved stryk på muntlig trenger ikke skriftlig rapport å leveres på nytt.


Which parts of the exam must be taken during a new ordinary exam attempt?

Ved stryk på skriftlig rapport kan denne leveres i utbedret versjon. Ved stryk på muntlig trenger ikke skriftlig rapport å leveres på nytt.

Info about the weighting of parts of the examination

Skriftlig grupperapport med justerende muntlig.
  • Earlier years and semesters for this topic