spring 2026
PED-2006 Å være ung - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for bachelor i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.

Course content

I emnet utforskes ulike aspekter ved unge menneskers liv. Emnet introduserer sentrale temaer som handler om ungdom samt begreper og teorier som vi kan bruke for å forstå og analysere disse temaene. Vi vil være innom ulike sider av ungdoms liv, som feks.:

  • ungdomskultur og identitet
  • utdanningssystem og arbeidsmarked
  • sosial eksklusjon og tilhørighet
  • det digitale livet
  • forbruk
  • risiko og sårbarhet
  • helse og velferd
  • tilhørighet og fellesskap
  • kriminalitet, vold og avvik
  • rettigheter og medvirkning

I tillegg til de tematiske områdene, vil emnet også gi en introduksjon til analyse av hvordan ulike distinksjonskategorier er med på å påvirke ungdoms liv og opplevelser knyttet til de ulike temaområdene. Dette inkluderer kategorier som sosial bakgrunn, kjønn, etnisitet, minoritet, geografi.

Gjennom en kombinasjon av fokus på empirisk kunnskap og teoretiske rammeverk og begreper, vil studenten bli i stand til å analysere og forstå komplekse fenomener relatert til unges liv i dag. I prosjektarbeid vil studenten også få anledning til å anvende dette på reelle og dagsaktuelle problemstillinger.


Objective of the course

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten:

  • Innsikt i unges liv i vår tid, basert på oppdatert forskning om sentrale arenaer som utdanning, arbeid, familie, det digitale livet, fritid osv.
  • Grunnleggende kunnskap om og forståelse av sentrale begreper og teoretiske perspektiver som vi kan bruke for å analysere temaer i unges liv, som livsløp, identitet, ungdomskultur, senmoderne samfunn, digitalisering, avvik, tilhørighet osv.
  • Kunnskap om hvordan ulike distinksjonskategorier påvirker unges liv og opplevelser

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten:

  • Bruke begreper og teorier for å analysere relevante temaer i unges liv
  • På grunnleggende nivå formidle faglig innsikt både skriftlig og muntlig gjennom deltagelse i faglige diskusjoner knyttet til temaer relevante i unges liv
  • Orientere seg i relevant faglitteratur knyttet til det å være ung i dag

Kompetanse

Etter fullført emne:

  • Har studenten en faglig plattform for å forstå og analysere problemstillinger knyttet til unges liv, basert på oppdatert empirisk kunnskap og anvendbare analytiske og teoretiske rammeverk
  • Kan studenten planlegge og gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid om et tema som er relevant for emnet
  • Kan studenten formidle sin kunnskap og bidra i diskusjoner, om utfordringer og muligheter for unge i dagens samfunn

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og prosjektarbeid.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Prosjektarbeid Godkjent – ikke godkjent
Presentasjon Godkjent – ikke godkjent
Analytisk tekst Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Gjennomføre et prosjektarbeid knyttet til tema i emnet
  • Presentere prosjektet for medstudenter og underviser
  • Utarbeide en analytisk tekst/rapport som omhandler prosjektarbeidet

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic