spring 2026
LAN-3081 Studio 2: Landskapspraksiser - 24 stp

Type of course

Kan ikke tas som enkeltemne. Forbeholdt studenter på studiet Master i landskapsarkitektur.

Obligatory prerequisites

LAN-3071 Studio 1: Urbane praksiser

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LAR-3081 Studio 2: Landscape Practices 10 stp

Course content

Studieprogrammet skiller mellom urbane, landskapsmessige og territorielle praksiser. Denne differensieringen gjør det mulig å legge til tre forskjellige perspektiver til spekteret av menneskelige aktiviteter som direkte påvirker arktiske/subarktiske landskap. Fokuset på praksiser understreker hvordan mennesket aktivt påvirker og former landskap gjennom ulike aktiviteter.

Selv om de tre perspektivene overlapper hverandre, tematiseres de i separate studioemner. Dette studioet fokuserer på landskapspraksiser.

Landskapspraksiser kan blant annet knyttes til rekreativ bruk av landskaper, kultiveringen av landskaper, råstoffutvinning og annen utnyttelse av naturressurser, samt tilpasning og utforming av landskap i forbindelse med større anleggsprosjekter. Begrepet landskapspraksiser inkluderer også landskapets kontinuerlige transformasjon, hvordan ulike landskapspraksiser har avløst hverandre eller utviklet seg over tid, og helt nye former for landbruk.

Sentralt i emnet er en diskusjon av begrepsparet "kultur-natur" og forskjellige natursyn, inkludert problemstillinger knyttet til ideen om antropocen som ny geologisk epoke. Dette er en diskusjon som er viktig i forhold til forståelsen av landskapene i arktiske/subarktiske områder, som er preget av menneskers bruk gjennom generasjoner. I stigende grad formes også landskapet av nye typer aktiviteter og påvirkes av menneskeskapte klimaendringer og global material-/energiomsetning.

Emnet inviterer til kritisk studie av eksisterende, og utvikling av nye landskapsraksiser, som kan støtte ambisjonen om bærekraftig utvikling.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

  • Spesifikk kunnskap om sammenhengen mellom ulike natursyn og landskapspraksiser.
  • Generell kunnskap om landskapene i arktiske/subarktiske områder og landskapenes pågående transformasjon som følge av skiftende praksiser.
  • Kjennskap til naturreparasjon og restaureringsøkologi.
  • Forståelse av landskapsarkitekturens rolle i relasjon til landskapspraksiser og ambisjonen om en bærekraftig samfunnsutvikling.

Ferdigheter:

  • Evne til å analysere landskaper med henblikk på å identifisere hvordan de påvirkes og formes gjennom ulike landskapspraksiser.
  • Evne til å utvikle landskapsarkitektoniske løsninger på problemstillinger knyttet til landskapspraksiser gjennom formgivende utforskning.
  • Evne til å omsette og anvende egne registreringer og erfaringer til å kvalifisere landskapsarkitektoniske prosjektforslag.
  • Evne til å omsette og anvende grunnleggende kunnskap om biodiversitet og økosystemer til å kvalifisere landskapsarkitektoniske prosjektforslag.
  • Evne til å formidle landskapsarkitektoniske intensjoner på en måte som uttrykker innlevelse i og forståelse av det aktuelle landskap.

Generell kompetanse:

  • Evne til selvstendig å kunne anvende kunnskap og ferdigheter og i betydelig grad tilrettelegge egen arbeidsprosess.
  • Evne til å kunne beskrive problemstillinger med en betydelig grad av kompleksitet.
  • Evne til å kunne inngå i faglig samarbeid og i betydelig grad ta ansvar for egen og andres læring.
  • Evne til i betydelig grad å kunne reflektere kritisk over landskapsarkitekturens samfunnsmessige relevans og landskapsarkitektens rolle.

Language of instruction and examination

Norsk/engelsk

Teaching methods

Prosjektbasert undervisning med individuell eller gruppevis veiledning. I tillegg kan undervisningen gjennomføres via befaringer, feltarbeid, forelesninger og workshops. Gjennomgang av prosjektarbeid i plenum utgjør en viktig del av undervisningen.

Information to incoming exchange students

Dette emnet er åpent for utvekslingsstudenter fra følgende universiteter:

  • University of Toronto
  • Ecole Nationale Superieure du Paysage de Versailles
  • Swedish University of Agricultural Sciences
  • The University of Calgary
  • Aalto University
  • Aarhus School of Architecture

Antall ledige studieplasser vil variere fra år til år.

Opptakskravene baserer seg på"Admission Requirements". Gjeldende kriterier til portfolio for programstudenter er lik for utvekslingsstudenter. Portfolio sendes til følgende epostadresse: kunstakademiet@umak.uit.no innen 31. oktober. Merk at det er krav om godkjent portefølje før eventuelt opptak.

Har du spørsmål om studiet?


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/2 15 Minutter Bestått – Ikke bestått
Praktisk eksamen 1/2 10 Minutter Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Emnets arbeidskrav er:

  • Dokumentasjon på at alle oppgaver formulert og satt som en del av emnet er innlevert/gjort. Enmeansvarlig fastsetter spesifikke krav til dokumentasjon i henhold til de enkelte oppgaver.

Arbeidskravet er kun gyldig for eksamensrett inneværende semester.


More info about the practical exam

Under den praktiske delen, skal sensor gjøre seg kjent med utstilt materiale fra hver enkelt kandidat i løpet av 10 minutter. Den praktiske delen finner sted før muntlig del av eksamen, uten at kandidaten er til stede.

More info about the oral exam

Muntlig eksamen basert på utstilt prosjektmateriale.

Varighet presentasjon: 10-15 minutter

Varighet diskusjon: 10-15 minutter

Total varighet kan ikke overskride 25 minutter


Re-sit examination

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen.

Info about the weighting of parts of the examination

Samlet skjønnsmessig vurdering. Hver deleksamen teller ca. 50 %.
  • Earlier years and semesters for this topic