spring
2026
IDR-1660 Totalbelastning i helse og yteevne - 10 stp
Course content
Emnet totalbelastning i helse og prestasjon gir en innføring i hvordan ulike former for belastning påvirker både helse og yteevne. Med fokus på en helhetlig tilnærming, vil du lære å identifisere og balansere fysiske, psykiske og sosiale belastninger for å fremme optimal helse og prestasjon. Emnet dekker tema som stressmestring, restitusjon, treningsbelastning, og livsstilsfaktorer som påvirker belastningen av mennesker. Gjennom en kombinasjon av teoretiske forelesninger og praktiske eksempler, vil studentene utvikle ferdigheter i å identifisere og tilpasse belastningsnivåer for ulike individer og grupper. Ved slutten av semesteret skal du være i stand til å forstå strategier for å håndtere totalbelastning effektivt, med sikte på å forbedre både helse og yteevne i ulike kontekster.Objective of the course
Etter endt kurs skal studenten:
Kunnskaper:
- Redegjøre for risikofaktorer som påvirker fysisk yteevne og hvordan risikofaktorene kan virke sammen.
- Forstå og forklare risikofaktorer som kan skape mentalt stress og hvordan faktorene kan virke sammen.
- Forklare hvordan samspill og rammebetingelser påvirker yteevne og prestasjon.
Ferdigheter:
- Forstå og anvende verktøy for kartlegging av belastning i et helse- og prestasjonsperspektiv.
- Identifisere fysiske, mentale og sosiale faktorer som påvirker yteevne og anvende verktøy for å skaffe seg mer kunnskap om disse for forbedring.
- Selvstendig planlegge og designe rammebetingelser som bidrar til forutsigbarhet og kvalitet i treningshverdagen.
Generell kompetanse:
- Selvstendig kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og mindre prosjekter over tid.
- Vise innsikt i relevante etiske problemstillinger knyttet til endringer i risikofaktorer.
- Formidle problemstillinger og løsninger skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer.
- Kjenne til faglig refleksjon og nytenkning innen fagfeltet.
Teaching methods
Emnets undervisning vil bestå av en digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med pensumlitteratur og teoretiske oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studenten arbeid tilnærmet 250 timer, inkludert forelesninger, oppgaveløsning og selvstudium. Modulbasert innhold og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot temaene i emnet i sanntid. Disse ansees som frivillige å delta på.Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Mappevurdering | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Digital læringssti | Godkjent – ikke godkjent |