spring 2026
IDR-1650 Ernæring for helse og yteevne - 10 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne

Admission requirements

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Course content

Den menneskelige organismen krever kontinuerlig omsetning av energi for å opprettholde prosessene som holder den levende. Dette igjen krever tilførsel av næring. Emnet omfatter kunnskap om næringsstoffers fordøyelse, omsetning og funksjon i en normal organisme, samt kunnskap om mat og kost. Videre inneholder emnet vurdering av betydningen av kostens sammensetting for forskjellige grupper i henhold til alder, fysiologisk tilstand og krav til ytelse, med et ekstra fokus på særtegn for mennesker i et arktisk miljø.

Objective of the course

Kunnskaper:

Studenten:

  • skal ha forståelse det vitenskapelige grunnlaget for de nordiske næringsstoffanbefalingene (NNR) og kunne bruke sentrale begreper beskrevet i NNR.
  • skal ha grunnleggende kunnskap om makronæringsstoffene og kjenne til undergrupper av disse, samt kjenne til klassifisering, opptak, metabolisme, funksjon og kilder til stoffene.
  • skal kunne gjøre rede for anbefalingene om makronæringsstoffene for grupper/personer og forklare konsekvenser av for høye eller lave inntak.
  • kan forklare sentrale energibegreper som brukes i ernæringsfeltet og bruke dette opp mot aktivitet og inaktivitet, samt gjøre rede for anbefalingene om fysisk aktivitet og grunnlaget for anbefalingene.

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan beregne energibehovet for friske personer ved hjelp av ulike metoder.
  • kan foreslå justeringer av energibehovet utfra endringer i aktivitet og miljø.
  • kan gi overordnede råd om energiinntak tilpasset grupper/personer som virker i kalde omgivelser med varierende nivå av fysisk aktivitet.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Kunne stille kritiske spørsmål og diskutere ernæringsforsking med medstudenter
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen undervisning og forskning
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen forebyggende helsearbeid og som kvalitetssikring av yteevne.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot teamene i emnet, som er frivillig å delta på. Disse foregår i sanntid.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Digital læringssti Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Digital læringssti

Re-sit examination

Det arrangeres konitunasjonseksamen for studenter som ikke består ordinær eksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic