spring
2026
FIL-2050 Livsfilosofi - 10 stp
Course content
Emnet reiser grunnleggende spørsmål om hvordan vi bør leve. Hva er et godt liv? Hva gjør livet meningsfullt? Finnes det måter å leve på som er særskilt genuine eller autentiske? Hvordan kan vi bli lykkelige?
Emnet tar for eksempel opp spørsmål knyttet til følgende emneområder:
- Mening: spørsmål om livets verdi, betydning og mening, med fokus på sentrale tema som døden, nihilisme, kroppslighet, absurditet, angst, likegyldighet, kjedsomhet og kjærlighet.
- Autentisitet: spørsmål knyttet til om det finnes måter å være på som er mer autentiske og ekte enn andre og om autentisitet fordrer bestemte relasjoner til Gud, naturen, eller egne tanker og følelser (meditasjon eller selvinnsikt).
- Lykke: hva er lykke? Finnes det objektive kriterier for lykke eller er det opp til en selv å avgjøre hva som er et lykkelig liv? Hvilken rolle spiller ytre omstendigheter for ens lykke?
- Det gode liv: hvordan kan vi leve et godt liv? Hva er forbindelsen mellom det å være moralsk og det å leve et godt liv? Er ens egen lykke viktigere enn å handle moralsk riktig, eller forutsetter lykke tvert imot at man også er moralsk god?
Objective of the course
Kunnskap:
Studenten:
- har oversikt over sentrale tema i livsfilosofi, så som spørsmål om mening, identitet, absurditet, døden, religiøs tro, autentisitet, angst, fortvilelse, kjærlighet, lykke og det gode liv.
- har innsikt i sentrale posisjoner i livsfilosofi, så som eksistensialisme, nihilisme, anti-natalisme, stoisisme, fideisme, rasjonalisme eller buddhisme.
- kjenner til aktuell forskning og pågående debatter med relevans for livsfilosofiske problemstillinger.
- kjenner til filosofihistorisk bakgrunn for livsfilosofiske tema og debatter.
Ferdigheter:
Studenten kan:
- identifisere filosofiske problemstillinger knyttet til livsfilosofiske tematikker.
- vurdere styrker og svakheter ved ulike livsfilosofiske posisjoner.
- bruke fagterminologi og relevante metoder.
- se relevansen av livsfilosofiske problemstillinger for spørsmål innen andre områder, så som etikk, politisk filosofi, feministisk filosofi eller empiriske vitenskaper.
Kompetanse:
Studenten kan:
- anvende livsfilosofiske teorier for å reflektere over og vurdere eget liv, samt til å hjelpe andre med det samme.
- anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter på ikke-filosofiske fagfelt som studerer beslektede fenomener, så som psykologi, samfunnsvitenskap og humaniora.
- formidle sentralt fagstoff.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 4/10 | 14 Dager | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 6/10 | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Øvingsoppgave eller presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |