spring 2026
BLU-1211 Natur, helse, lek og læring i barnehagen - 20 stp

Type of course

Forsterkningsemne andre studieår i barnehagelærerutdanninga. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-1206 Natur, lek og læring 20 stp

Course content

Hovedfokus vil være å styrke studentenes bevissthet om naturens betydning for barns utvikling, mat og helse gjennom lek og læringsaktiviteter i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i pedagogisk dokumentasjon og pedagogisk ledelse av lærings- og danningsprosesser i barnehagen. Kroppslige vinteraktiviteter med og uten ski, naturlekeplass, læring for bærekraft, temaarbeid i naturfag er særskilt vektlagt i emnet.

Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • barns læring gjennom lek, utforsking og aktiviteter i natur og uteområde
  • tilrettelegging, observasjon og pedagogisk dokumentasjon som redskap for å styrke barns leke- og læringsmiljø
  • hvordan natur og nærmiljø kan benyttes og tilrettelegges som læringsarena, bl.a. med henblikk på kroppslig utvikling, naturkunnskap og samiske tradisjoner
  • hvordan holdninger og praksiser knyttet til bærekraftig utvikling, livsmestring og helse kan etableres og utvikles i barnehagen
  • matproduksjon og matlaging som pedagogisk ressurs for helse og bærekraft

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, lede og tilrettelegge for kroppslig lek- og læringsprosesser ute, samt gi nye erfaringer, progresjon og mestring
  • observere og dokumentere barns leke- og læringsprosesser knyttet til barns utvikling
  • lede og tilrettelegge for helsefremmende arbeid og livsmestring for barn og medarbeidere i barnehagen
  • tilrettelegge for aktiviteter knyttet til matens opprinnelse, samisk matkultur og bærekraftige måltider

Generell kompetanse

Studenten:

  • benytter seg av naturens muligheter for lek, utforsking, matlaging, læring og bevegelse gjennom aktiv medvirkning sammen med barn og medarbeidere
  • leder og tilrettelegger for samspill med barn og medarbeidere i aktiviteter med natur og nærmiljø som utgangspunkt
  • leder lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen knyttet til emnets innhold
  • reflekterer kritisk over aktuelle tema koblet til barns lek og læringsprosesser eksempelvis knyttet til sosiale forhold, bærekraft, mat, helse, likestilling og kulturelt mangfold

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Teaching methods

Emnet går over ett semester på campus Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det kan bli innslag av digital undervisning og studentaktiv utforskende læring med KI eller søkeverktøy på egen PC.

Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 20 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav som vurderes av praksislærer Godkjent – ikke godkjent
Individuell skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
Bestått praksis Godkjent – ikke godkjent
Digital billedbok Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk frammøte Godkjent – ikke godkjent
Planlegge og gjennomføre praktisk-metodiske aktiviteter Godkjent – ikke godkjent
Presentere en faglig problemstilling muntlig Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • bestått praksis i emnet
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:

    • lede og igangsette en aktivitet med fokus på barns lek og læring med naturen som utgangspunkt. Med pedagogisk dokumentasjon som metode skal aktiviteten vurderes, videreutvikles og gjennomføres minimum 2 ganger i samarbeid med personalet
    • med utgangspunkt i barnas interesser gjennomføre en utforskende aktivitet og samtale med barna
    • et oppsummerende refleksjonsnotat (felles for dette emnet og Samfunn, religion, livssyn og etikk) der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)

Andre obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • i grupper på to lage en digital bildebok for barn med henblikk på lek, helse og læring i naturen (omfang 10-15 sider). Fremlegg i plenum
  • gruppevis planlegge, gjennomføre og vurdere praktisk-didaktiske aktiviteter i uterommet for barn og/eller ansatte fra barnehagen. Studentene leverer inn didaktisk plan i forkant av gjennomføring, samt gjennomfører en muntlig refleksjon og evaluering like etter gjennomføring
  • individuelt muntlig fremlegg (om lag 10 minutter) basert på utforskende aktivitet i praksis med utgangspunkt i barnas interesser, utforsking og refleksjon (støtte barns utforsking)
  • individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i pedagogisk dokumentasjon av lek-og læringsaktiviteter i praksis. Omfang 2500-3000 ord. Dokumentasjonsmateriale kommer i tillegg

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic