spring
2026
BLU-1210 Språk og kommunikasjon i barnehagen - 20 stp
Course content
Språkmiljøet i barnehagen er en felles overbygning for emnet, med fokus bade på gjennomføring og ledelse av arbeidet. Dette vil bli delt i to fokusområder.
Tilrettelegging for godt språkmiljø: her inngår tema som kompetanse i å bygge opp og formidle fortellinger, ordforråd og begrepsforståelse, rollelek og hvordan man gjennom dette kan bidra til et godt språkmiljø. Fokusområdet skal også inneholde produksjon av fortelling ved bruk av digitale verktøy. Dette gjøres med eller for barn.
Språkkompetanse: tema som språkutvikling, språklig bevissthet, begrepsforståelse, musiske elementer i språket, observasjon og kartlegging, og skriftspråklig utvikling inngår.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barns språklige utvikling, også i et flerspråklig perspektiv
- hvordan praktiske og estetiske fag kan berike barns språkmiljø
- språksystemet og begrepslæring som basis for muntlig og skriftlig språkutvikling
- ulike kommunikasjonsformer ved bruk av drama, musikk og språk
- fortellinger fra et nordlig mangfold
- situasjonsuavhengig språk og stimulering av dette
- musiske elementer i språket
- et utvalg læringsteorier knyttet til språk og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- organisere og vurdere gode språkmiljø for alle barn
- utvalgte drama- og musikkpedagogiske metoder i tilknytning til arbeid med språk
- bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med språk
- fortelle for barn og legge opp til fortelleraktiviteter med barn
- utrykke seg ved bruk av kropp og stemme, samt ha ferdigheter i drama og musikk som sikrer egen rolle som inspirator
Generell kompetanse
Studenten:
- ser sammenhengen mellom godt språkmiljø og språkkompetanse
- anvender teorier om en- og flerspråklig utvikling, læring, begrepslæring og fortellekompetanse i praktisk-pedagogisk arbeid
- bruker drama, musikk og digitale verktøy til å berike barns språkmiljø
- har et repertoar av språkstimulerende aktiviteter
- kommuniserer om barns språkmiljø og språkkompetanse med personale og foresatte
Teaching methods
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 20 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Digital billedbok | Godkjent – ikke godkjent | |
Vandreforestilling | Godkjent – ikke godkjent | |
Språkaktiviteter del 1 | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Språkaktiviteter del 2 | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- lede minimum to aktiviteter knyttet til barns språkutvikling. En av aktivitetene skal ledes av studenten og gjennomføres av en barnehagelærer/assistent (aktivitetene kan være de samme som i arbeidskrav 2 og 4 nedenfor). Ledelse inkluderer å gi tilbakemelding til den som gjennomfører aktiviteten. Planen skriftliggjøres og aktiviteter evalueres muntlig sammen med praksislærer
- planlegge og gjennomføre en aktivitet knyttet til fortelling for en stor gruppe barn. Aktiviteten dokumenteres skriftlig (om lag 1500 ord)
- et oppsummerende refleksjonsnotat (felles for dette emnet og Samfunn, religion, livssyn og etikk) der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
- bestått praksis i emnet
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- lage en digital billedbok for/med barn med fokus på litteraturformidling. Gjennomføres i gruppe på inntil 4 studenter, og leveres inn som gruppedokument
- delta i planlegging og gjennomføring av vandreforestilling for barn, og skrive et individuelt refleksjonsnotat på inntil 1000 ord om fortellekompetanse
- lage to språkaktiviteter med fokus på 1) ordforråd og begrepsforståelse og 2) språklig bevissthet. Før praksis gis obligatorisk muntlig veiledning på utvikling og teoretisk forankring av aktivitetene
- de to språkaktivitetene gjennomføres med barn i praksisperioden. En av aktivitetene skal gjennomføres av en barnehagelærer/assistent, slik at studenten må presentere aktiviteten, veilede medarbeideren og gi tilbakemelding til denne i etterkant. Individuelt refleksjonsnotat på inntil 2000 ord skal skrives knyttet til gjennomføring av aktivitetene.
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)