spring 2026
MAT-6057 Innføring i matematikkdidaktikk - 5 stp

Type of course

Emnet tilbys som videreutdanningsemne. Hovedmålgruppen er lærere trinn 8-13 som ønsker å øke sin undervisningskompetanse, påfyll eller oppfrisking av kunnskaper. Emnet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten

  • Matematikk R1 (S1+S2)

eller

  • Minimum 30 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning

eller tilsvarende

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.


Course content

Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for matematikk som skolefag:

  • læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
  • elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
  • vurdering i matematikk

Recommended prerequisites

MAT-6051 Introduksjon til kalkulus, MAT-6052 Skolerettet kalkulus med programmering og beregninger

Objective of the course

Kunnskap

Etter emnet har studenten

  • kjennskap til læreplanene for matematikk og grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • kunnskap om elevenes læring i matematikk med fokus på matematisk begrepsforståelse og vanlige misoppfatninger
  • kunnskap om elevaktive og utforskende arbeidsmåter og problemløsning i matematikkundervisning
  • kunnskap om vurdering i matematikk

Ferdigheter

Etter emnet kan studenten

  • planlegge og gjennomføre matematikkundervisning som inkluderer elevaktive og utforskende aktiviteter i klasserommet
  • vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
  • planlegge og gjennomføre undervisning for å fremme elevenes begrepsdannelse i matematikk
  • begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i matematikk

Generell kompetanse

Etter emnet kan studenten

  • kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i matematikkundervisning
  • samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
  • analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, og tilbud om inntil 6 nettmøter med veiledning, samt desentraliserte samlinger. De desentraliserte samlingene er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til 1-2 desentraliserte halvdagssamlinger per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.

Det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

En muntlig presentasjon på ett av nettmøtene av en utvalgt del av mappen studenten har laget og levert/skal levere til mappevurdering. Presentasjonen kan gjøres fysisk eller digitalt for medstudenter og emneansvarlig.

More info about the portfolio

Studentene leverer og får tilbakemelding på tre individuelle arbeider i løpet av semesteret. Disse arbeidene kan for eksempel være planlegging av en undervisningsøkt eller vurdering av et elevarbeid. Eksamensmappen består av en bearbeidet versjon av noen av arbeidene. Detaljerte retningslinjer vil bli gjort tilgjengelig i starten av emnet.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic