Bilde av Kosner, Lukas Espenes
Bilde av Kosner, Lukas Espenes
Department of Education lukas.kosner@uit.no +4777644442 Tromsø

Lukas Espenes Kosner


Job description

Hovedfokuset i min forskning er språkforhold på Nordkalotten, særlig i tilknytning til samer og kvener/norskfinner. Mine forskningsinteresser inkluderer blant annet skole og utdanning, flerspråklighet, språkrevitalisering og språkideologier.

Kvääniksi: Mie fokuseeraan minun tutkimuksessa kielisuhtheissiin Pohjaiskalotilla, eriliikaisesti saamelaisten ja kvääniin/norjansuomalaisten yhtheyessä. Minun tutkimusintressit oon muun myötä koulu ja koulutus, monikielisyys, kieltenelästyttäminen ja kieliideologiit.  

 


  • Lukas Espenes :
    Transition space: navigating dilemmas between mainstream and minority language classrooms
    Educational Linguistics 2024 DOI / ARKIV
  • Lukas :
    The role of Skolt Saami religious texts in language development and revitalization
    Linguistic Minorities in Europe Online (LME) 2023 DOI / ARKIV
  • Siri Sollied, Torstein, Nils Christian, Maria, Helge, Lukas :
    Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning
    Nordisk barnehageforskning (NBF) 2023 DOI / ARKIV
  • Ragni Vik, Lukas Espenes :
    Exploring Multilingualism in Education: Visual and Biographical Approaches
    18. agosto 2025
  • Lukas Espenes :
    Jazykové a národnostní menšiny v oblasti Severní Kaloty
    16. abril 2025 DOI
  • Lukas Espenes :
    Skuvlla árgabeaivesáŋgárat / Skolens hverdagshelter
    2025
  • Soile Päivikki, Lukas Espenes :
    13:00-14:00 Gruppesesjoner – kafedialog: Viktige tema for kvensk forskning, utdanning og formidling framover? Helse / Skole / Utdanning (Ledere: Soile Päivikki Hämäläinen og Lukas Espenes Kosner) (på bakgrunn av Hämäläinen & Salamonsen: Kultur i motvind? Kvener/norskfinner om utfordringer på veien mot en kvensk/norskfinsk identitet. og Kosners phd-arbeid)
  • Anne Randi, Elin Furu, Lukas Espenes :
    Sámegieloahpahus Norgga oahpahusvuogádagas / Samiskopplæring i det norske utdanningssystemet
    2025
  • Lukas Espenes :
    Kvensk eller finsk som andrespråk i et flergenerasjonelt perspektiv
    2025
  • Torjer Andreas, Trine, Soile Päivikki, Lukas :
    Faglig seminar, Del 2: Forskning
    2024
  • Lukas Espenes :
    I norsk skole får ikke alle elever under­visningen de har krav på
    Forskersonen.no 2024
  • Lukas :
    Transition space: Dilemmas, negotiations and choices in minority language learning in Norway
    2024
  • Lukas :
    Inbetweeners?: Minority language learners in the primary-lower secondary school transition in Norway
    2024
  • Lukas :
    Norwegianization and education: A distant past?
    2024
  • Lukas :
    Investere i et minoritetsspråk?: Overganger og tidshorisonter i faget kvensk eller finsk som andrespråk
    2024
  • Lukas :
    Kultur og samfunn i faget kvensk eller finsk: Kartlegging av K06 og LK20
    2024
  • Lukas Espenes :
    Chronotopes of Norwegianization: Youth’s perspectives on the relevance of minority language subjects in schools
    2024
  • Lukas :
    To choose a bubble? The transition between primary to lower secondary education for pupils having Kven/Finnish/Northern Sámi as a second language
    2023
  • Lukas :
    Lea go dus sadji munnje?: Sámi as a second language in primary school
    2023
  • Lukas, Magdalena, Lenka, Lucie :
    Didactic Stories: Učíme učitele pečovat o klima třídy
    2023

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →