Kristine Stifjell
Job description
Kristines prosjekt går ut på å kartlegge hvor unge voksne (18+) finner helseinformasjon på nett og hvordan de anvender det i eget liv. Hun er spesielt interessert i hvilke behov unge voksne selv uttrykker at de har for informasjon i sin digitale hverdag.
Kristine er stipendiat i helsekommunikasjon på prosjektet Healty Choices and the social gradient/ Sunne valg for alle, i WP5: Healthy choices and novel science communication. Sentralt i prosjektet står begrepene digital helserelatert søkeatferd (Online Health Information Seeking Behaviour, OHISB) og helsekompetanse (health literacy). Funnene skal kunne bidra til å minske ulikhet i tilgang på, og mer strategisk formidling av, relevant helseinformasjon. Prosjektet er en del av WP5s mål om nyskapende forskningsformidling og tilrettelegging av helsefremmende, informerte valg blant unge voksne.
Kristine er også prosjektleder for formidlingspiloten UniVers - Med rom for å tenke: Fysisk aktivitet, hvor elever fra Kongsbakken VGS, helseforskere fra UiT, og lokale kunstnere sammen har testet ut nyskapende, skreddersydd forskningformidling gjennom scenekunst. Link til sluttrapport vil komme her.
Hun har også utviklet et Escape Room for workshops og undervisning om utvikling av helsekompetanse. Link til side kommer her.
I 2025 ble Kristine ansatt som forsker ved UiT og ISM på et formidlingsprosjekt om vape/e-sigaretter.
#Helseinformasjon #OHISB #Helsekompetanse #SciComm #Helseatferd #Internettbruk #SoMe #Folkehelse #Formidling
Kristines fødenavn er Kristine M. Bratland.
The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →
Research interests
Forskning innen helsekommunikasjon og forskningsformidling. Forsker på hvordan unge voksne finner, forstår, vurderer og bruker helseinformasjon på digitale plattformer (helsekompetanse).
Stikkord for mine forskningsinteresser er:
- Digital helseatferd (OHISB)
- Helsekompetanse
- Forskningsformidling
- Kunst og helse
- Digitale brukeropplevelser
- Unge voksne
- Undervisning
- Sosioøkonomisk ulikhet
- Kvalitativ metode
- Akademisk redelighet
Teaching
- HEL-3053 Helsefremming og sykdomsforebygging
- ERN-1000 Ernæring, individ og samfunn
- ERN-1001 Matvarekunnskap og matvaretrygghet
- MED-2502 Medisin år 2 høst (VITEN, kvalitativ metode)
Member of research group
Member of project
CV
Arbeidserfaring
- Jan 2025 - okt 2025: Forsker, Institutt for samfunnsmedisin (50%), UiT - Norges arktiske Universitet
- 2021 - nåværende: Stipendiat i helsekommunikasjon (100%), Institutt for samfunnsmedisin, UiT - Norges arktiske Universitet
- 2019 - nåværende (i permisjon): Lektor med tilleggsutdanning (100%), Kongsbakken Videregående skole, Troms Fylke
- 2014 - 2019: Lektor med tilleggsutdanning (100%)
- 2012 - 2014: Seminarleder (20%), Institutt for samfunnsvitenskap, UiT - Universitetet i Tromsø
- 2012 - 2013: Intern/Rådgiver (50%), Regionale forskningsfond, Troms Fylke
Utdanning:
- 2018 - 2019: Videreutdanning i spesialpedagogikk, Høgskolen i Innlandet
- 2012 - 2014: Sosiolog (master i sosiologi); avvikssosiologi, juks og akademisk uredelighet.
- 2011 - 2012: PPU - Utdannet lektor med tillegg (sosiologi, rettvitenskap, nordisk)
- 2011 - 2012: Nordisk, Høgskulen i Volda
- 2008 - 2011: Integrert master i rettsvitenskap
- 2006 - 2009: Bachelor i sosiologi
Annet:
- Styremedlem og digitalansvarlig i Health Literacy Norway (HELINOR)
- NOKUT: Sakyndig medlem, akkreditering av ph.d.-program - rapport
- Foreleser i helsekompetanse og holder formidlingsworkshops på oppdrag
Pliktarbeid ved UiT:
- PI for "UniVers - med rom for å tenke", et pilotprosjekt med nyskapende forskningsformidling om kunst og helseinformasjon, Healthy Choices - WP5
- PI for "Introducing: Health Literacy - an Escape Room experience". Workshop. Nyskapende forskningsformidling.
- Ansvarlig for seminarrekken "Onsdagsmøtet" ved ISM (2021 - 2023)
Attachments:
- Short CV - KS (pdf)