Bilde av Johansen, Åse Mette
Bilde av Johansen, Åse Mette
Department of Language and Culture ase.mette.johansen@uit.no +4777645797 (+47) 95 72 66 16 Tromsø You can find me here

Åse Mette Johansen


Job description

Eg er sosiolingvist og forskar på sambandet mellom språk, menneske og samfunn med utgangspunkt i Nord-Noreg og Sápmi. Eg underviser og rettleier om ulike språklege tema på alle nivå i utdanningane våre.

Aktuelt

Eg har nyleg gitt ut boka Samisk i norskfaget – fra plan til praksis saman med Hilde Sollid (2023, Fagbokforlaget). Boka skal inspirere lærarutdannarar, lærarstudentar og norsklærarar til å styrke og utvide arbeidet med samisk innhald i norskfaget i skolen.

Verv


  • Haley De, Åse Mette, Hilde :
    Critical place-based pedagogy and language teacher education in the Global North and South
    The Modern Language Journal 07. agosto 2025 DOI
  • Åse Mette, Hilde :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Stian, Åse Mette :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
    NOA - Norsk som andrespråk 2024 ARKIV / FULLTEKST
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Hilde, Åse Mette :
    “We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
    03. septiembre 2025
  • Torjer Andreas, Hilde, Åse Mette :
    Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
    28. agosto 2025
  • Åse Mette, Hilde :
    Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
    2025
  • Åse Mette, Hilde, Elin Furu :
    Exploring Indigenous language education through team ethnography
    2025
  • Marte Bjørseth, Åse Mette, Hilde :
    En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Siril Nilsen, Åse Mette, Hilde :
    «Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Ilja, Hilde, Åse Mette :
    Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Sara, Åse Mette :
    Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
    UiT Norges arktiske universitet 12. mayo 2024
  • Oliver, Hilde, Åse Mette :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    UiT Norges arktiske universitet 14. mayo 2024
  • Sofie Alstad, Kristine, Åse Mette :
    Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    UiT Norges arktiske universitet 15. mayo 2024
  • Sigrid, Trine Jeanette, Hilde, Åse Mette :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    UiT Norges arktiske universitet 14. mayo 2024
  • Hilde, Åse Mette :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Hilde, Åse Mette :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    2024 ARKIV
  • Åse Mette, Pia :
    “I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
    2024
  • Åse Mette :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
    2024
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    2024 ARKIV
  • Hilde, Åse Mette :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Stian, Åse Mette :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
  • Åse Mette, Pia :
    Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
    2024
  • Åse Mette :
    Karikering av samers norske språkbruk i avisspalter på 1900-tallet – en formanalyse
    2024
  • Åse Mette, Hilde :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Elin Furu, Åse Mette :
    Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
    2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
  • Åse Mette :
    Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
    13. junio 2023
  • Åse Mette :
    Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
    14. junio 2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
  • Åse Mette :
    Sámi language in Norway
    2023
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Veronica Lund, Åse Mette :
    Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
    UiT Norges arktiske universitet 01. noviembre 2023
  • Åse Mette :
    Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
  • Hilde, Åse Mette :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Åse Mette, Pia :
    Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
    2023
  • Per-Henning, Åse Mette, Hilde :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 31. mayo 2023 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Marit Irene, Øystein Alexander, Åse Mette :
    Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten: En kombinert studie av tale- og skriftspråk
    UiT Norges arktiske universitet 15. mayo 2023
  • Hilde, Åse Mette :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
  • Åse Mette, Hilde :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Hilde, Åse Mette :
    Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
    2023
  • Åse Mette, Pia :
    Breaking silence: A longitudinal study of language shift
    2022
  • Tonje, Øystein Alexander, Åse Mette :
    «No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
    UiT Norges arktiske universitet 2022
  • Katharina Andersen, Åse Mette, Hilde :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 14. mayo 2022 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Julie Listad, Åse Mette, Hilde :
    "Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk": en kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen.
    UiT Norges arktiske universitet 02. noviembre 2022
  • Knut, Kristine, Åse Mette, Helene Ruud, Anya :
    Dialektbruk i norskopplæringa
    02. noviembre 2022 FULLTEKST / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Vibeke, Øystein Alexander, Åse Mette :
    Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge.
    UiT Norges arktiske universitet 16. mayo 2022
  • Sofie Pernille Nilsen, Åse Mette, Hilde :
    «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 16. mayo 2022 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Åse Mette :
    Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
    2022
  • Marit, Åse Mette :
    «Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
    UiT Norges arktiske universitet 16. mayo 2022

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    • Fleirspråklegheit
    • Prosessane med å skifte språk og å ta språk tilbake
    • Språkideologiar og identitet
    • Talemålsvariasjon og -endring
    • Ungdom og språk
    • Språk og medborgarskap
    • Språkleg mangfald i skole og utdanning

    Forskingsinteressene mine heng tett saman med at eg kjem frå den trespråklege bygda Olmmáivággi/Manndalen/Olmavankka i Nord-Troms. Eg er særleg opptatt av samlivet mellom nordsamisk, kvensk og norsk språk, og kva dette samlivet betyr for menneske til ulike tider og på ulike stader.

    Forskingsaktiviteten min følger fleire tematiske spor. Eg arbeider med forskjellige tilnærmingar til det språkideologiske skjæringspunktet mellom fornorsking og språkskifte på den eine sida og prosessane med å styrke og ta tilbake minoriserte språk på den andre. I tillegg studerer eg den sosiale betydninga til variasjon og endring i nordnorske talemål i språkkontaktmiljø. Skole- og utdanningskontekstar har etter kvart òg blitt viktige i arbeidet mitt. Hovuddelen av forskinga mi går per i dag føre seg i det NFR-finansierte prosjektet Multilingualism in Transitions / Fleirspråklegheit i overgangar i utdanningssystemet (2021–2025), leia av Hilde Sollid.

    Teaching

    Eg underviser på grunn- og fordjupingsnivå i nordisk språkvitskap, eksempelvis emne om språkleg mangfald i tale og skrift, norsk som andrespråk, fleirspråklegheit og språkvitskapleg teori og metode. Eg rettleier for tida fleire masterprosjekt og i tillegg to ph.d.-prosjekt ved UiT Noregs arktiske universitet og Umeå universitet. Eg har òg undervisningserfaring som norsklærar i vidaregåande skole og som universitetslektor i norskdidaktikk.

    Hausten 2025

    Våren og hausten 2026: Forskingstermin

     





    Fakultet for Humaniora, Samfunnsvitenskap og Lærerutdanning A3007


    Click for bigger map