Hilde,
Åse Mette
:
“We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
03. septiembre 2025
Torjer Andreas,
Hilde,
Åse Mette
:
Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
28. agosto 2025
Åse Mette,
Hilde
:
Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
2025
Åse Mette,
Hilde,
Elin Furu
:
Exploring Indigenous language education through team ethnography
2025
Marte Bjørseth,
Åse Mette,
Hilde
:
En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
UiT Norges arktiske universitet 2025
Siril Nilsen,
Åse Mette,
Hilde
:
«Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
UiT Norges arktiske universitet 2025
Ilja,
Hilde,
Åse Mette
:
Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
UiT Norges arktiske universitet 2025
Sara,
Åse Mette
:
Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
UiT Norges arktiske universitet 12. mayo 2024
Oliver,
Hilde,
Åse Mette
:
Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
UiT Norges arktiske universitet 14. mayo 2024
Sofie Alstad,
Kristine,
Åse Mette
:
Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
UiT Norges arktiske universitet 15. mayo 2024
Sigrid,
Trine Jeanette,
Hilde,
Åse Mette
:
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
UiT Norges arktiske universitet 14. mayo 2024
Hilde,
Åse Mette
:
Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
2024
Hilde,
Åse Mette
:
Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
Åse Mette,
Pia
:
“I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
2024
Åse Mette
:
Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
2024
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
Hilde,
Åse Mette
:
Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
2024
Stian,
Åse Mette
:
«Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
Åse Mette,
Pia
:
Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
2024
Åse Mette
:
Karikering av samers norske språkbruk i avisspalter på 1900-tallet – en formanalyse
2024
Åse Mette,
Hilde
:
Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
2023
Elin Furu,
Åse Mette
:
Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
2023
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
Åse Mette
:
Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
13. junio 2023
Åse Mette
:
Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
14. junio 2023
Åse Mette,
Hilde
:
Om samisk i norskfaget og et garnnøste
Åse Mette
:
Sámi language in Norway
2023
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Veronica Lund,
Åse Mette
:
Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
UiT Norges arktiske universitet 01. noviembre 2023
Åse Mette
:
Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
Hilde,
Åse Mette
:
Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
2023
Åse Mette,
Pia
:
Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
2023
Per-Henning,
Åse Mette,
Hilde
:
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Marit Irene,
Øystein Alexander,
Åse Mette
:
Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten: En kombinert studie av tale- og skriftspråk
UiT Norges arktiske universitet 15. mayo 2023
Hilde,
Åse Mette
:
Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
Åse Mette,
Hilde
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Hilde,
Åse Mette
:
Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
2023
Åse Mette,
Pia
:
Breaking silence: A longitudinal study of language shift
2022
Tonje,
Øystein Alexander,
Åse Mette
:
«No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
UiT Norges arktiske universitet 2022
Katharina Andersen,
Åse Mette,
Hilde
:
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
Julie Listad,
Åse Mette,
Hilde
:
"Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk": en kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen.
UiT Norges arktiske universitet 02. noviembre 2022
Knut,
Kristine,
Åse Mette,
Helene Ruud,
Anya
:
Dialektbruk i norskopplæringa
Vibeke,
Øystein Alexander,
Åse Mette
:
Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge.
UiT Norges arktiske universitet 16. mayo 2022
Sofie Pernille Nilsen,
Åse Mette,
Hilde
:
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
Åse Mette
:
Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for
ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
2022
Marit,
Åse Mette
:
«Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
UiT Norges arktiske universitet 16. mayo 2022