Bilde av Johnsen, Ragni Vik
Photo: Torje Jenssen

Ragni Vik Johnsen


Job description

Jeg underviser i og forsker på språklig mangfold, flerspråklighet og norsk som andrespråk på lærerutdanninga. 

 

For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)


  • Bror-Magnus Sviland, Ragni Vik :
    Stilistiske trekk i nordnorske borns rolleleikperformansar: ein kvantitativ og kvalitativ analyse
    Skriftkultur 2024 DOI / ARKIV
  • Ragni Vik :
    Teasing and policing among youth in multilingual families
    2023
  • Ragni Vik :
    Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie
    NOA - Norsk som andrespråk 2022 ARKIV / FULLTEKST
  • Ragni Vik :
    ‘Then suddenly I spoke a lot of Spanish’ – Changing linguistic practices and heritage language from adolescents’ points of view
    International Multilingual Research Journal 2020 DOI / ARKIV
  • Ragni Vik :
    “Quiero juksar en la julaftenito” – Playfulness and metalinguistic awareness in translingual family interactions
    Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation 2020 DOI / ARKIV
  • Ragni Vik :
    Teasing and policing in a multilingual family — Negotiating and subverting norms and social hierarchies
    Journal of Pragmatics 2020 DOI / ARKIV
  • Ragni Vik :
    Temporality and artistic resistance in the semiotic landscape of an urban arctic city
    05. septiembre 2025
  • Ragni Vik, Lukas Espenes :
    Exploring Multilingualism in Education: Visual and Biographical Approaches
    18. agosto 2025
  • Ragni Vik :
    Posisjonen til engelsk og språkideologiske dilemmaer i en innføringsklasse
    2025
  • Ragni Vik :
    Exploring the linguistic landscapes in urban and educational spaces in the global North
    2024
  • Ragni Vik :
    Negotiating multilingual spaces and policies in an introductory class in Northern Norway
    2024
  • Ragni Vik :
    Language and un/belonging in the schoolscapes of language introduction classes
    2024
  • Ragni Vik, Florian, Karoline :
    "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" En etnografisk studie om samarbeid mellom en morsmålslærer og andre lærere i skolen
    UiT Norges arktiske universitet 2024
  • Ragni Vik, Florian, Kine :
    «Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka» En kvalitativ studie av læreres erfaringer med samisk innhold i norskfaget, på 1.- 4. trinn
    UiT Norges arktiske universitet 2024
  • Ragni Vik :
    "Do you even langrenn bra?" Stiliserte identiteter i en flerspråklig familie
    2023
  • Ragni Vik :
    Språklige landskap og språkideologier i overganger fra en innføringsklasse
    2023
  • Ragni Vik :
    Playfulness in (multilingual) family interaction
    2023
  • Ragni Vik, Marit :
    "Men hva betyr det egentlig å bruke det som eller ha det som en ressurs?" En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk
    UiT Norges arktiske universitet 2023
  • Ragni Vik, Florian :
    Allocating, taking and negotiating responsibility for language choice: The interplay between policies, discourses and individual voices
    2023
  • Ragni Vik, Carola Babette, Øystein Alexander, Maud :
    Føreord
    Nordlyd 2023 DOI
  • Ragni Vik :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Hilde, Ragni Vik, Tamás Péter :
    Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
    2023
  • Ragni Vik, Hilde, Tamás Péter :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Ragni Vik :
    Flerspråklighet som ressurs for individ og språklæring
    2023
  • Ragni Vik :
    Hva kan søppelkasser, skilt og graffiti lære oss om tekst og flerspråklighet?
    Forskning.no 2023
  • Ragni Vik :
    Flerspråklige unge leker med språket hjemme
    Forskning.no 2022
  • Ragni Vik, Hilde :
    Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum
    2022
  • Ragni Vik, Hilde :
    Tracing multilingulism as language choice in educational statistics
    2022
  • Ragni Vik :
    Vi må unngå å se på barn i et mangelperspektiv
    Periskop 2022
  • Rafael Lomeu, Samantha, Ingunn Indrebø, Ragni Vik, Hilde, Bente Ailin :
    Sociolinguistic change in Norway - from unity («felleskulturen» eller «enhetskulturen”) to linguistic and cultural pluralism?
    2022
  • Ragni Vik :
    Anne Hvenekilde-forelesningen: "Leken språkbruk i hos ungdom i flerspråklige familier: Flerspråklighet som ressurs i sosiale samhandlinger"
    2022
  • Aafke, Rafael Lomeu, Samantha, Ingunn Indrebø, Ragni Vik, Hilde et al.:
    Language, Globalisation and the Nation. The workshop series from a Norwegian perspective
    2022
  • Ragni Vik, Frida, Johanne :
    «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» En kvalitativ studie av et utvalg elevers refleksjoner rundt samisk språk og identitet
    UiT Norges arktiske universitet 2022
  • Ragni Vik :
    Bokmelding av Blikk for språk: Sosiokulturelle perspektiver på norsk språkvirkelighet
    Målbryting 2021 DOI
  • Ragni Vik :
    Teasing and playfulness in translingual family interactions
    2020
  • Ragni Vik :
    «Quiero juksear en la julaftenito» – Flerspråklige praksiser, metaspråk og kreativitet i flerspråklige familier
    2019
  • Ragni Vik :
    "Don't be a potetsur" – Erting og verbal forulemping i en flerspråklig familie
    2019
  • Ragni Vik :
    Identity, language choice and agency in a transnational family
    2018
  • Ragni Vik, Maria Antonina :
    ‘We tried speaking Norwegian to practice but that we've given up’ – linguistic mudes in transnational families in Norway
    2017
  • Kristin, Ragni Vik :
    More or less Norwegian? Foreign accented Norwegian: Attitudes, intelligibility, comprehensibility.
    2017
  • Ragni Vik :
    Adolescents in Russian and Latin American families in Tromsø.
    2016
  • Ragni Vik :
    Multilingual families in Tromsø Ideologies, practice and identity
    2016
  • Ragni Vik :
    «Snakka relativt bra norsk» - En studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    2015
  • Ragni Vik :
    «Relativt bra norsk» - En sosiolingvistisk studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    Universitetet i Oslo 2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    Jeg forsker på ulike temaer knyttet til språklig mangfold og flerspråklighet, og jeg er interessert i forholdet mellom språk og makt, språk og identitet og språkideologier. Jeg er også interessert i møter mellom "ny" flerspråklighet og den tradisjonelle flerspråklige konteksten i Nord-Norge.

    Avhandlinga mi handla om flerspråklig interaksjon med ungdommer i flerspråklige familier. Jeg så blant annet på leken språkbruk i familien, slik som ulike former for verbal forulemping og språkleker, og hvordan familiemedlemmer gjennom disse språklige praksisene forhandlet om identiteter og språkvalg. 

    For tida forsker jeg i det NFR-finansierte prosjektet MultiTrans (https://uit.no/project/multitrans/about)

     

    Teaching

    Jeg underviser og veileder i master i grunnskolelærerutdanninga 1-7 og 5-10. 

    Jeg underviser blant annet om språklig mangfold, flerspråklighet,  sosiolingvistikk, norsk som andrespråk og språkdidaktikk generelt. Jeg underviser også i (kvalitative) metode.

    Studieåret 2022/2023 er jeg emneansvarlig for emnet LER-2101 - Mangfold i språk og tekst (fordypningsemne i norsk 1-7) og LER-3100 - Flerspråklighet, danning og literacy og LER-3901 - Mastergradsoppgave i norskdidaktikk.

    I tillegg veileder jeg FoU-oppgaver og masteroppgaver. Jeg veileder i mange ulike norskdidaktiske tema, og særlig tema knyttet til flerspråklighet og språklig mangfold. 

    Jeg har tidligere undervist i emnene NOR-2011 - Dialektologi og sosiolingvistikk og NOR-3032 - Sosiolingvistikk (fordypningstema om språkholdninger), og innføringsemner om talemålsvariasjon. 





    ILP Lærerutdanning 4.051


    Click for bigger map