Torbjørn Lund


Job description

Førsteamanuensis i pedagogikk.

Hovedarbeidsområder 2024: PPU Almennfag, utdanningsledelse, Tilskuddsordningen og Oppfølgingsordningen

Fagområder: Genrell didaktikk med vekt på lærerrollen, læreplanarbeid og vurdering. Skoleutvikling med vekt på ledelse, partnerskap, nettverk og aksjonsforskning


  • Aslaug Grov, Torbjørn :
    Fleksibel utdanning – eit omgrep i endring
    UNIPED 2024 DOI
  • Torbjørn :
    Dialogkonferansen - arena for kollektiv utvikling i skolen
    2020 DOI / ARKIV
  • Rachel Elise, Torbjørn :
    Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen
    UNIPED 2019 DOI / ARKIV
  • Margrethe Amalie, Svein-Erik, Torbjørn :
    Teammøter i skolen – fra «logistikkmøter» til lærende møter?
    Forskning og Forandring 2018 DOI / ARKIV
  • Therese, Anne Grete, Ira, Elin, Selma Therese, Christian et al.:
    Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools
    International Journal of Educational Research 2018 DOI
  • Karin, Petri, Eli Moksnes, Torbjørn, Anette, Rachel Elise :
    Bringing ideals into dialogue with practices: on the principles and practices of the Nordic Network for Action Research
    Educational Action Research 21. agosto 2015 DOI
  • Eli Moksnes, Torbjørn :
    Reformideer på reise- på spor etter oversettelser av ny vurderingspraksis til klasserommet
    2014
  • Eli Moksnes, Torbjørn :
    Development Teams as Translators of School reform Ideas
    2014 DOI
  • Torbjørn, Eli Moksnes :
    Action Research and Translation Studies- Understanding the Change of Practice
    2014 DOI
  • Kjell Arne, Tor Vidar, Torbjørn :
    "Hvor har de det fra, og hva gjør de med det?" Utdanningsdirektoratet som innhenter, oversetter og iverksetter av reformideer.
    2014
  • Jane, Anette, Torbjørn, Else :
    Understanding leading as travelling practices
    School Leadership and Management 2013 DOI
  • Torbjørn :
    Skoler i nettverk-Dialogkonferanser som læringsarena
    2011
  • Jane, Anette, Torbjørn, Ann, Monica :
    'Leading praxis: exploring educational leadership through the lens of practice architectures',
    Pedagogy, Culture & Society 2010 DOI
  • Torbjørn :
    Problemer med deltakerbegrepet i aksjonsforskning
    2010
  • Mats, Torbjørn, Knut, Beate :
    Lærdommer fra skoler i utvikling
    2010
  • Mats, Torbjørn, Knut, Beate :
    Utvikling av skoler - et kunnskapsfelt i utvikling
    2010
  • Mats, Torbjørn, Knut, Beate :
    Fra ord til handling - et mangfoldig kunnskapsløft
    2010
  • Torbjørn, Lars Aage, Siw, Else, Tom :
    Dialogkonferansen som læringsarena og pedagogisk utviklingsverktøy
    FoU i praksis 2010
  • torbjØrn :
    Action Research through dialogue conferences
    2008
  • Mats, Torbjørn, Knut, Beate :
    Skoleutvikling i praksis
    Universitetsforlaget 2010
  • Torbjørn, May Britt, Geir :
    Forskeren i møte med praksis. Refleksivitet, etikk og kunnskapsutvikling
    Tapir Akademisk Forlag 2010
  • Aslaug Grov, Torbjørn :
    Good intentions, demanding actions – collaborations between employees, educators and students in a new flexible education
    2023
  • Alona Krieken, Kaja, Torbjørn :
    Dialogkonferanse og fasilitering for læring i Regional ordning
    20. diciembre 2021
  • Ira, Anne Grete, Selma Therese, Elin, Øyvind, Vidar et al.:
    Et lag rundt eleven. En klynge-randomisert evaluering av LOG-modellen.
    OsloMet - storbyuniversitetet 2020
  • Christian, Hanne, Selma Therese, Kamila Angelika, Vidar, Torbjørn :
    Translations and variations: How schools deployed an innovation in leadership, organization, and implementation
    2019
  • Ira, Anne Grete, Øyvind, Selma Therese, Vidar, Hanne et al.:
    Et lag rundt eleven. Formidling av funn. Møte med kommunene 28.3 2019
    2019
  • Ira, Øyvind, Selma Therese, Hanne, Christian, Torbjørn et al.:
    Et lag rundt eleven
    2018
  • Eli Moksnes, Torbjørn :
    Reforming Schools. How national reform ideas travel to new class room practices
    2015
  • Eli Moksnes, Torbjørn :
    Action research and translation studies- understanding change of practice through the lens of translation studies
    2014
  • Torbjørn :
    Aksjonsforksningsprosjekter - brikker i spillet om makt, kunnskap og profesjonsutvikling
    2011
  • Torbjørn, Jane, Anette, Else :
    Understanding leading practices as ‘travelling’
    2011
  • Torbjørn, May Britt, Geir :
    Innledning
    2010
  • Eli Moksnes, Else, Torbjørn :
    Leading and learning
    2010
  • torbjØrn, Siw, Else :
    Leading and learning – utgangspunkt i lederes, læreres og elevers aktiviteter
    2010
  • torbjØrn :
    Tittel på innlegg; Symposium : Nurturing praxis
    2009
  • torbjØrn :
    Exploring leading praxis through the lens of practice architectures: An international comparison
    2009
  • torbjØrn :
    Vurdering, læring og skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn :
    Skoleutvikling gjennom deltakelse i nettverk
    2009
  • torbjØrn :
    Skoleutveckling genom aktionsläring, dilogkonferanser och nätverk
    2009
  • torbjØrn :
    Skolen; en lærende organisasjon, eller?
    2009
  • torbjØrn :
    Praksisfortellinger. Et ekstra læringsrom i pedagogisk arbeid og mulig drivkraft for skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn :
    Når dialogen og praksis får plass i utviklingsarbeid
    2009
  • torbjØrn :
    Dialogkonferanser og nettverk mellom skoler som strategi for skoleutvikling
    2009
  • torbjØrn :
    Å lære i nettverk – fremtidens skoleutvikling på prøve
    2009
  • torbjØrn :
    Å lære i nettverk – fremtidens skoleutvikling på prøve
    2009
  • Torbjørn, Lars Aage, Siw, Else, Tom :
    Fusjonert forskningskraft
    21. marzo 2009
  • torbjØrn, Lars Aage, Siw, Else, Tom :
    Ulike organiseringsformer for kunnskapsutvikling hos skoleledere. En kommentar til Rektorskolen
    04. noviembre 2009
  • torbjØrn :
    Praksisfortellinger fra elleve skoleutviklingsprosjekter Fra ord til handling i Kunnskapsløftet
    Utdanningsdirektoratet 2009
  • Torbjørn, Aslaug Grov :
    Praksisrettet FOU og praksisbegrepet - et kritisk perspektiv på aksjonsforsking i praksisretta forsking
    2007
  • Else, Siw, torbjØrn :
    Hvordan bruke implementeringen av Kunnskapsløftet til å utvikle læringsledelse?
    2007

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →



    ILP Lærerutdanning 4.077


    Click for bigger map