Bilde av Killie, Kristin
Photo: Torje Jenssen

Kristin Killie


Job description

Jeg arbeider med undervisning, veiledning og forskning innen engelsk språk, språktilegnelse og språkdidaktikk.

Error rendering component



Research interests

Historisk språkvitenskap
Mitt forskningsfelt har i en årrekke vært historisk språkvitenskap. Mine studier fokuserer på utviklinga av tre ulike konstruksjoner i engelsk: ‑ly suffikset/adverb, samtidsformen (the progressive) og adverbiale ‑ing-setninger. Disse har jeg studert fra ulike perspektiver, som grammatikalisering, subjektifisering, språkkontakt og sosiolingvistikk. Noen av studiene har også et kontrastivt perspektiv. For tida er jeg involvert i et forskningsprosjekt om utviklinga av setningsadverb i engelsk, der jeg samarbeider jeg med professor Dagmar Haumann ved Universitetet i Bergen.

Jeg er medlem av forskningsgruppa Language Data and Language Change (LDLC) ved Universitetet i Bergen.

Språktilegnelse og didaktikk

I tillegg til historisk lingvistikk har jeg de senere år forsket på språktilegnelse og språkdidaktikk i prosjektet TALE (Teaching and Learning English), som er et samarbeid med kolleger på lærerutdanninga ved UiT. I TALE søker vi å kaste lys over følgende forskningsspørsmål:

  • Hvilke punkter av engelsk grammatikk, fonetikk osv. er såpass lette å lære at de faller på plass av seg selv, og hvilke punkter krever fokus i språkundervisninga fordi de er vanskelig å lære på egenhånd?
  • Hvordan kan man jobbe med de vanskelige punktene på en måte som er både engasjerende og målrettet/effektiv?

Teaching

Jeg underviser i engelsk språk (grammatikk, fonetikk, vokabular, variasjon osv.), språkdidaktikk, språktilegnelse, flerspråklighet og akademisk skriving og veileder studentene på deres masteroppgaver.





ILP Lærerutdanning 5.055


Click for bigger map