Bilde av Simensen, Anita Movik
Bilde av Simensen, Anita Movik
Lærerut. og pedagogikk campus Alta anita.m.simensen@uit.no +4778450116 Alta You can find me here

Anita Movik Simensen


Job description

Stillingen er en kombinert undervisnings- og forskningsstilling innenfor fagfeltet spesialpedagogikk. Jeg underviser på både bachelor- og masternivå. Forskningen min er utdanningsrettet og orientert mot matematikkdidaktikk og spesialpedagogikk. 

Undervisningserfaringen min er basert på 1) matematikkdidaktisk undervisning på lærerutdanning og barnehagelærerutdanning, og 2) veiledning, teori, metod og matematikkvansker på spesialpedagogiske kurs (bachelor- og masternivå).

 

 


  • Shanthi Gretta, Annica, Beth Ann, Anita Movik :
    Storylines from Newcomers’ Perspectives: The Complexities of Learning Mathematics in a Norwegian Introductory Class
    Education Sciences 2025 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • David, Annica, Sacha, Julianne, Hilja Lisa, Anita Movik et al.:
    REFLECTIONS ON ABSTRACTION IN A WORLD WHERE ATTACHMENT TO PLACE MATTERS
    2025 ARKIV
  • Beth, David, Anita Movik, Hilja Lisa, Annica :
    Positioning as praxis, developed in mathematics education contexts
    2024 DOI
  • Anita Movik, Mirjam Harkestad :
    Matematiske læringsmuligheter for alle
    2024
  • Elisabeth, Hilja Lisa, Anita Movik, Annica, Beth Ann, David Richard :
    "We should never have been in a classroom": Opportunities for Gifted Students with Minoritised (Kven) Background
    2024
  • Anita Movik, Mirjam Harkestad :
    Learning opportunities for mathematically gifted girls in inclusive settings
    2024
  • Anita Movik, Mirjam Harkestad :
    Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups
    Education Sciences 2024 DOI / ARKIV
  • Anita Movik :
    Posisjonering av elever som presterer lavt i matematikk: En styrkebasert flerkasusstudie av heterogene smågrupper
    MONA Matematikk og naturfagdidaktik 2024 ARKIV
  • Hilja Lisa, Anita Movik, Nora Marie Ollila :
    Matematikkoppgaver med utgangspunkt i tradisjonskunnskap i kvensk og sjøsamisk kultur
    2023
  • Anita Movik, Ane Marthe, Hilja Lisa :
    Seeking a Strength-Based Approach to Assessment in a Multicultural Context: A Participator Approach
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Karla, Sacha, Anita Movik :
    Challenges, Opportunities, and Key Questions in Research for Mathematics in Indigenous and Migrational (MIM) Contexts Through a Language Focused Lens
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Annica, Trine Mette, Anita Movik, David Richard :
    Storylines in Voices of Frustration: Implications for Mathematics Teacher Education in Changing Times
    Education Sciences 2023 DOI / ARKIV
  • Anita Movik, Hilja Lisa, David Richard, Annica :
    Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms
  • Elena, Anita Movik :
    The role of mathematical education in the formation of a modern personality in the context of socio-cultural transformation in the arctic
    2020
  • Anita Movik, Mirjam Harkestad :
    Tasks that enhance creative reasoning: supporting gifted pupils in inclusive education systems
    2019
  • Hilja Lisa, Anna-Kaisa, Anita Movik :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from traditional Kven artefacts and knowledge
    NOMAD – Nordisk matematikkdidaktikk 2018
  • Linda Gurvin, Anita Movik :
    Læreren som matematikkstudent
    Cappelen Damm Akademisk 2018
  • Anita Movik, Hilja Lisa, Annica :
    Where does the mathematics end and the culture and language start?
    2024
  • Elisabeth, Hilja Lisa, Anita Movik, Annica, Beth Ann, David :
    “We should never have been in a classroom”: missed learning opportunities for gifted students with minoritized (Kven) background
    2024
  • Anita Movik, Hilja Lisa, Annica, Beth Ann, David Richard :
    Mathematics Education Storylines and Cultures in Indigenous and Migrational Contexts
    Journal of Mathematics and Culture 2023 ARKIV / FULLTEKST
  • Anita Movik :
    Matematiske læringsmuligheter: Et spesialpedagogisk perspektiv
    2023
  • Anita Movik :
    Learning Opportunities for Students Achieving low in Mathematics
    2023
  • Karla, Sacha, Anita Movik :
    Closing symposium: Challenges, opportunities, key questions for research in MIM contexts
    2022
  • Irene, Ane Marthe, Anita Movik, Hilja Lisa, Annica :
    Lærere og elever fra Lakselv viser vei: Presenterte forskning for internasjonale publikum
    2022
  • Anita Movik, Ane Marthe, Hilja Lisa :
    Collaborative tests in mathematics: seeking a strength-based approach to assessment in a multicultural context
    2022
  • Anita Movik :
    Hva sier forskning om læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk?
    2022
  • Anita Movik :
    Matematiske læringsmuligheter for alle En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper
    Universitetet i Agder 2022
  • Annica, Anita Movik, Hilja Lisa :
    Lakselv-elever i internasjonalt forskningsprosjekt
    2021
  • Anita Movik :
    Hvordan lykkes med fremtidens matematikkundervisning?
    2021
  • Inger Wallem, Anita Movik :
    Nysgjerrig på matematikk i naturen.
    Tidsskriftet Forskerfrø 2020
  • Anita Movik :
    Tall og telling: matematikkaktiviteter som utgangspunkt for algebraisk tenkning.
    2019
  • Mirjam Harkestad, Anita Movik :
    Tasks that enhance creative reasoning
    2019
  • Joseph, Karla, Hilja Lisa, Anita Movik :
    Mathematics and Language in New Brunswick and the High North
    Antistasis 2019
  • Anita Movik :
    Tall og telling - algebra i barnehagen
    2018
  • Mirjam Harkestad, Anita Movik :
    ROM – Realfagstalenter og motivasjon
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2018
  • Anita Movik, Pauline :
    Matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk
    2018
  • Anita Movik :
    Elever som presterer lavt i matematikk: hvem er de og hva kan vi gjøre?
    2018
  • Anita Movik, Trond Einar :
    "Sammenheng i læring" - Fra antall, rom og form til matematikk
    2018
  • Anita Movik, Hilja Lisa :
    Culturally based mathematics tasks: a framework for designing tasks from Kven traditional knowledge
    2017
  • Anita Movik, Trond Einar :
    Sammenheng i læring - Fra antall, rom og form til matematikk
    2017
  • Hilja Lisa, Anita Movik, Anna-Kaisa :
    Kven immersion in mathematics
    2017
  • Hilja Lisa, Anita Movik, Anna-Kaisa :
    Matematikklasserommet som arena for kvensk språk og kultur
    2017
  • Linda Gurvin, Anita Movik :
    Matematikk – utforsking av mønstre og de store sammenhengene
    2017
  • Anita Movik, Anne Berit, Pauline :
    Lower achieving students' contributions in small groups - what if a student speaks with two voices?
    2016
  • Hilja Lisa, Anita Movik :
    SECOND LANGUAGE IMMERSION IN MATHEMATICS FOR ENDANGERED LANGUAGES
    2016
  • Hilja Lisa, Anita Movik :
    Vil lære kvensk med matematikk
    04. octubre 2016
  • Anita Movik, Inger Wallem :
    Matematikk og naturfag som felles utgangspunkt for læring i barnehagen
    2016
  • Hilja Lisa, Anita Movik :
    Geometriske mønstre som motivasjon for algebraisk tenking (6. trinn)
    2016
  • Hilja Lisa, Anita Movik :
    Brøkvafler og desimalsaft
    Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016
  • Anita Movik, Hilja Lisa :
    Brøkvafler og desimalsaft
    2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Simensen, A.M. (2022). Matematiske læringsmuligheter for alle: En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper. [Phd thesis] University of Agder

    Avhandlinga finner du HER


    Research interests

    Mine forskningsinteresser er tredelt:

    1) Kritisk matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster. 

    2) Tilpasset opplæring i matematikk i en inkluderende skole. Her er jeg interessert i både:

    • matematikkvansker og elever som presterer lavt i matematikk
    • evnerike elever og realfagstalenter 

    3) Naturen som læringsarena for matematikk i barnehagen. 

     

    Jeg deltar for tiden i følgende prosjekt:

    MIM-prosjektet (Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster): I dette prosjektet vil vi undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.

    Jenter og matematikk, som er en oppfølger til 

    Avsluttede prosjekter:

    ROM-prosjektet (Realfagstalenter og motivasjon): Dette er et prosjekt der vi følger realfagstalenters arbeid med matematikk både i egen klasse og i deltakelse på de nasjonale talentsentrene. 

    LiMa-prosjektet (Learning opportunities in Mathematics for all): Dette er mitt doktorgradsprosjekt der jeg har undersøkt matematiske læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk når de deltar i heterogene smågrupper.

    DiNaMa: Didaktikk i naturfag og matematikk. Et prosjekt som retter oppmerksomheten mot matematikk- og naturfagdidaktiske aktiviteter i barnehagen. 

     





    Rødbygget R217


    Click for bigger map