Bilde av Sæle, Rannveig Grøm
Bilde av Sæle, Rannveig Grøm
Department of Psychology rannveig.sale@uit.no +4777644852 95846738 Tromsø You can find me here

Rannveig Grøm Sæle


Job description

Jeg er opptatt av læring. Jeg er opptatt av hvordan mine egne studenter lærer og forsøker å undervise på måter som hjelper dem til å lære best mulig, og jeg er opptatt av hvordan studenter flest lærer og forsøker gjennom forskningen min å finne ut hvordan vi kan hjelpe dem til å lære best mulig.

Jeg er studieprogramleder for bachelor i psykologi og forsøker å jobbe for tilhørighet og trivsel blant studentene.

Jeg forsker på læring og undervisning i høyere utdanning. Det inkluderer stikkord som læringsstrategier, undervisningsmetoder, tilhørighet, identitet, karakterer og frafall. I tillegg jobber jeg med kunnskapsoppsummeringer på de nevnte temaene, og på tiltak for å bedre barn og unges psykiske helse gjennom å være forfatter for Ungsinn

 


  • Magnus, Åshild Odden, Jarle, Rannveig Grøm :
    Effective, Scalable, and Low Cost: The Use of Teacher-Made Digital Flashcards Improves Student Learning
    Applied Cognitive Psychology 2025 DOI / ARKIV
  • Charlotte Bjørnskov, Tore, Oddgeir, Karl-Ottar, Rannveig Grøm :
    Poorer self-reported mental health and general health among first year upper secondary school students do not predict school dropout: a five-year prospective study
    Frontiers in Psychology 2024 DOI / ARKIV
  • Åse, Rannveig Grøm :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Flyt
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2024 DOI / ARKIV
  • Rannveig Grøm, Tove I., Tore, Oddgeir :
    Note to first-year university students: Just do it! In the end, the fact that you study may be more important than how you study.
    UNIPED 2023 DOI / ARKIV
  • Efim, Rannveig Grøm, Thor, Frode :
    Academic Self-Efficacy, Procrastination, and Attrition Intentions
    Frontiers in Education 2022 DOI / ARKIV
  • Frode, Rannveig Grøm, Tove I., Efim, Thor :
    Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 DOI / ARKIV
  • Leif Tore, Birgitte, Rannveig Grøm, Anna Dahl :
    Effects of cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal treatments for eating disorders: a meta-analytic inquiry into the role of patient characteristics and change in eating disorder-specific and general psychopathology in remission
    Journal of Eating Disorders 2021 DOI / ARKIV
  • Rannveig Grøm, Merete :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021 ARKIV
  • Efim, Rannveig Grøm, Thor, Frode :
    Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors
    Frontiers in Education 23. diciembre 2020 DOI / ARKIV
  • Elisabeth, Gerit, Rannveig Grøm, Torstein, Frode, Tove Irene :
    Metacognition in psychology
    Review of General Psychology 25. octubre 2019 DOI / ARKIV
  • Torstein, Rannveig Grøm :
    Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis
    AERA Open 2019 DOI / ARKIV
  • Rannveig Grøm, Åse :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling)
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2018 ARKIV / FULLTEKST
  • Rannveig Grøm, Tove Irene, Tore, Oddgeir :
    Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement amongst first-year university students
    Higher Education 2016 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Ingvild, Torstein, Torstein, Iris, Oda, Rannveig Grøm :
    Empowering Peer Mentors: Bridging Social Interaction and Effective Study Skills
    2025
  • Johanna Granaasen, Anett, Tove I., Rannveig Grøm :
    Finding My Place: A Study of Psychology Students’ Sense of Belonging, Interest in Their Field, and Perceived Work Relevance
    2025
  • Rannveig Grøm, Oda, Torstein :
    Tre tips for å lære bedre!
    2025
  • Ingvild, Torstein, Oda, Iris, Rannveig Grøm :
    Lære å lære - en opplæringsmodul for studentmentorer
    2025
  • Rannveig Grøm, Iris :
    Lære å lære
    2025
  • Torstein, Ingvild, Torstein, Iris, Oda, Rannveig Grøm :
    Empowering Peer Mentors: Bridging Social Interaction and Effective Study Skills
    2025
  • Oda, Rannveig Grøm, Torstein, Iris Helene :
    En lære-å-lære-intervensjon for førsteårsstudenter. Erfaringer fra en pilot for helseprofesjonsstudenter.
    2024 ARKIV
  • Magnus, Åshild Odden, Rannveig Grøm :
    Digitale flashcards fra undervisere ga mindre stryk og bedre karakterer for sykepleiestudenter.
    2024
  • Rannveig Grøm, Iris Helene :
    Bedre læring med studentmentorer?
    2024
  • Oda, Torstein, Iris Helene, Rannveig Grøm :
    Supporting first-year students in changing study habits for better learning
    2024
  • Rannveig Grøm, Oda, Torstein, Iris Helene :
    En lære-å-lære-intervensjon for helseprofesjonsstudenter
    2024
  • Rannveig Grøm :
    Student belonging - how important is it, really?
    2024
  • Kristin Benjaminsen, Maria Fredriksen, Anita, Rannveig Grøm, Iris Helene :
    Relationship-rich education learning for transitions in higher education. Students as partners in teaching, learning and research
    2023
  • Iris Helene, Rannveig Grøm, Torstein, Oda, Anita, Maria Fredriksen et al.:
    Strengthening first-year medical and health profession students' learning  
    2023
  • Tina Lien, Stefano, Rune, Elia, Beate Hennie, Kristine et al.:
    University campus as a smart technology-supported active learning arena
    Septentrio Reports 2023 DOI
  • Rannveig Grøm, Torstein, Iris Helene, Oda :
    Implementing the KBCP framework in a large hybrid introductory course for health professions students
    2023
  • Torstein, Rannveig Grøm :
    Inflated summary effect sizes in meta-analyses of flipped classroom and collaborative learning interventions?
    2021
  • Rannveig Grøm, Torstein, Espen, Morten :
    Getting closer to the student learning process in a large introductory course - How to teach academic skills to first-year students and prepare them for entering and mastering higher education?
    2021
  • Efim, Frode, Rannveig Grøm, Thor :
    Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors.
    2020
  • Rannveig Grøm :
    Slik får du bedre karakterer
    02. abril 2020 FULLTEKST
  • Marthe, Rannveig Grøm :
    Råd til deg med eksamensangst
    04. junio 2019 FULLTEKST
  • Marthe, Rannveig Grøm :
    Ekspertråd: Slik husker du best pensum til eksamen
    04. junio 2019 FULLTEKST
  • Efim, Frode, Rannveig Grøm, Thor :
    Academic skills and procrastination: The role of academic self-efficacy.
    2019
  • Rannveig Grøm, Torstein :
    Bør vi snu om på undervisningen?
    Psykologisk.no 09. diciembre 2019 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm, Julie, Kristin Benjaminsen :
    Økning i studenter med psykiske plager
    05. septiembre 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm, Rune Nordgård :
    Studenter sliter med psykiske problemer
    05. septiembre 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm, Torstein :
    Erfaringer fra bruk av UiTs FutureLab i et innføringsemne på psykologi
    2018
  • Emilie, Aslaug Louise, Olav, Rannveig Grøm :
    Nokutpodden - den om pensum
    10. octubre 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm, Karl Ottar, Oddgeir, Charlotte Bjørnskov, Tore :
    Frafall og fullføring i videregående opplæring
    2017
  • Torstein, Rannveig Grøm :
    Aktiv læring og omvendt undervisning i utviklingen av et stort innføringsemne i akademiske ferdigheter
    2017
  • Torstein, Rannveig Grøm, Espen, Morten :
    Effects of a flipped classroom intervention in a large enrolment academic skills course
    2017
  • Rannveig Grøm, Marit :
    Flittige studenter dropper studiet like ofte som andre
    03. agosto 2016
  • Rannveig Grøm, Hanne Østli :
    Nødrop fra auditorium 1
    25. agosto 2016
  • Rannveig Grøm, Siv Eli :
    Skippertaksstudenten har mindre sjanse for å droppe ut enn lesehesten
    03. agosto 2016
  • Rannveig Grøm :
    Hvorfor er det så himla viktig med utdanning?
    Psykologisk tidsskrift 2016 ARKIV
  • Rannveig Grøm, Øystein :
    «Lesehester» dropper ut like ofte som alle andre studenter
    20. noviembre 2016
  • Rannveig Grøm :
    Frafall og fullføring i videregående opplæring
    2016

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    • Studenters tilhørighet og faglig identitetsutvikling
    • Læring
    • Frafall fra utdanning
    • Undervisningsmetoder
    • Systematisk kunnskapsoppsummering og meta-analyse

    Teaching

    Emneansvarlig:

    PSY-2901 Hovedoppgave
    PSY-1012 Psykologiens metoder
    PSY-1703 Læringspsykologi

    Øvrig undervisning:

    PSY-0700 Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning
    PSY-2011 Helsepsykologi
    PSY-2012 Pedagogical psychology

     




    CV

    2016-         Førsteamanuensis, Institutt for psykologi, UiT Norges arktiske universitet

    2020-2021 Konstituert instituttleder, IPS, UiT
    2016-2020 Nestleder utdanning, IPS, UiT
    2012-2016 Stipendiat, Institutt for psykologi, UiT
    2009-2012 Universitetslektor, Institutt for psykologi, UiT
    2003-2009 Profesjonsstudiet i psykologi, Universitetet i Tromsø


    Teorifagbygget Hus 5 5673


    Click for bigger map