Bilde av Solberg, Mariann
Bilde av Solberg, Mariann
Faculty management at Humanities, Social Sciences and Education mariann.solberg@uit.no +4777645916 92081355 Tromsø You can find me here

Mariann Solberg


Job description

Fra 1. mai 2024 til 31. desember 2025 er jeg prodekan for utdanning ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

I min stilling som professor arbeider jeg med pedagogisk filosofi, med fokus på danningsteori og kunnskapsteori. Jeg underviser i pedagogisk filosofi, pedagogisk idehistorie, samfunnsvitenskapelig og humanistisk orientert vitenskapsteori og didaktikk.


  • Ellen, Mariann, Torstein, Tove Irene :
    A three-year mixed methods study of undergraduates’ information literacy development: Knowing, doing, and feeling
    College & Research Libraries 2024 DOI / ARKIV
  • Mariann :
    The Idea of Free Will and the Self in Education
    2024 ARKIV
  • Morten Timmermann, Line Torbjørnsen, Merete, Mariann :
    Bildung and the significance of place: an overview
    Journal of Philosophy of Education 2024 DOI / ARKIV
  • Inga, Mariann :
    Rooms of togetherness: Nordic Ideals of Knowledge in Education
    2022
  • Ellen, Mariann, Torstein, Tove Irene :
    A three-year mixed methods study of undergraduates’ information literacy development: Knowing, doing, and feeling
    2022 DOI / ARKIV
  • Mariann :
    Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole
    2021 ARKIV
  • Mariann :
    The Student as Consumer or Citizen of Academia and Academic Bildung
    2021 DOI
  • Mariann :
    Hvilken rolle spiller menneskesyn i pedagogisk tenkning?
    2021
  • Ragnhild, Kine, Mariann :
    Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning
    UNIPED 2017 DOI / ARKIV
  • Kine, Mariann :
    Using Flipped Classroom in Bridging the Gap Between Theory and Application in University Teacher Training
    2016 DOI
  • Mariann, Jens :
    Digitale verktøy og læring i høyere utdanning
    2016
  • Mariann, Finn Thorbjørn :
    On Academic Bildung in Higher Education: A Scandinavian approach
    2015 ARKIV
  • Mariann, Gunnar, Finn Torbjørn :
    Pedagogical considerations:A New discourse based on Academic Bildung
    2015 ARKIV
  • Mariann, Trine :
    ”Akademisk danning – et mulig prosjekt for voksne studenter i fleksible studier?”
    2013
  • Mariann :
    Kunnskap
    2013
  • Kari, Mariann :
    Danningsfundert rettleiing – utvida tenking og kraftfulle refleksjonar
    2013
  • Mariann Cesilie, Torstein, Mariann, Helene N., Mark :
    Teaching information literacy in higher education: Effective teaching and active learning
    Chandos Publishing 2017
  • Trine, Helle, Mariann :
    Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond learning
    Routledge 2015
  • Maja van der, Sandra Louise, Kjetil, Terje, Lene, Stephen John et al.:
    Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel
    Klassekampen 30. noviembre 2023
  • Mariann :
    Ex.Phils rolle i dannelsesprosjektet ved UiT
    2022
  • Mariann, Kjersti, Andrew :
    Conceptualizations of Knowledge and Hopes of Democratic Equality: In and Beyond Education
    2022
  • Mariann :
    What is Knowledge in Education? Changing Ideals in Norwegian Education Policy
    2021
  • Mariann, Kjersti, Andrew :
    Conceptualizations of Knowledge and Hopes of Democratic Equality – in and Beyond Education
    2021
  • Mariann :
    Simone de Beauvoir (1908-1986) - en kvinnelig pedagog?
    2020
  • Mariann :
    Normativity between Empirical Research, Pedagogical Practice and Philosophy of Education: The Case of Empirical Bildung Research
    2020
  • Mariann :
    Om andre ordens vurderinger, normativitet og språk
    2019
  • Mariann :
    Academic Bildung in the future university. The student as consumer or citizen of Academia
    2018
  • Mariann :
    Begrepet Akademisk danning
    2018
  • Mariann :
    Vitenskapelig ansatte: har de bruk for en fagforening?
    2018
  • Mariann :
    Pedagogisk teori i utvikling av pedagogisk praksis
    2018
  • Mariann :
    Reconstructing a Grounding for Educative Research Supervision and Academic Integrity
    2018
  • Mariann :
    Å utvikle en undervisningsfilosofi
    2018
  • Mariann, Jens :
    Kritisk tenkning
    2018
  • Mariann :
    Ludvigsenutvalget, danningsteori og sosial mobilitet
    2018
  • Mariann :
    Ideen om akademisk frihet
    2018
  • Mariann :
    Veiledning for ansvarlig kunnskapspraksis - videoforelesning
    2018
  • Mariann :
    With academic freedom comes academic responsibility: The knowledge practices of the future university
    2017
  • Kine, Ragnhild, Mariann :
    Developing a Teaching Philosophy: An Exercise in Futility or a Means to Transforming Teaching Practice?
    2017
  • Mariann :
    Danning i høyere utdanning
    2017
  • Mariann :
    Et utenfrablikk på boka "Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv"
    2017
  • Mariann :
    De relasjonelle sidene ved rollen som veileder
    2017
  • Mariann, Helle :
    Development of quality in teaching and learning in higher education: Educating Towards Academic Bildung
    2016
  • Ragnhild, Kine, Mariann :
    Min undervisningsfilosofi: i spennet mellom hvem man er og hvem man vil være som underviser
    2016
  • Trine, Mathiasen, Mariann :
    Introduction
    2015 ARKIV
  • Mariann, Ragnhild :
    Pedagogisk mappe på nett
    UiT Norges arktiske universitet 2015
  • Mariann Cesilie, Mariann :
    Strengthening teacher qualifications to prevent student plagiarism – presentation of an online course and discussion of a strategy
    2015 FULLTEKST
  • Trine, Mariann, Helle :
    Quality in Net-based higher education and Academic Bildung
    2015
  • Mariann, Helle, Trine :
    Roundtable: Educational development and Academic Bildung in net-based higher education.
    2014
  • Mariann :
    Nettstudier kan gi mindre kritiske studenter
    08. julio 2014 FULLTEKST
  • Mariann :
    Distriktsprogram - Troms og Finnmark, Morra i NRK P1: Mariann Solberg om nettstudier
    08. julio 2014

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →

    Research interests

    Pedagogisk filosofi, vitenskapsteori, universitetspedagogikk, epistemologi, filosofisk naturalisme. Min forskning har de senere årene særlig vært fokusert om kunnskap og danning.




    Teorifagbygget Hus 4 4460


    Click for bigger map