Bilde av Antonsen, Yngve
Photo: Torje Jenssen

Yngve Antonsen


Job description

Forskerinteresser:

  • Nyutdannede lærere
  • Ledelse, læring og endring i utdanningsinstitusjoner
  • Utdanning og arbeidsoppgaver
  • aksjonsforskning og aksjonslæring

Leder forskningsgruppen i utdanningsledelse

Leder forskningsprosjektet RELEMAST- Relevant masterutdanning for grunnskolelære

Deltar i forskningsprosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke 

Emneansvarlig på ulike emner i:

  • Master i utdanningsledelse
  • Master i pedagogikk

 

 


  • Remi, Yngve, Jessica Marianne, Hannu L. T. :
    Reframing new teacher induction: Opportunities over deficiencies
    Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 01. enero 2025 DOI
  • Camilla Steine, Yngve, Svein-Erik :
    Devised theatre methodology to promote creativity in school
    Educational Action Research 2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Antonio Portela, Anna Maria Helena, Remi :
    Early career teachers’ beliefs and management of work intensification in Norway and Spain
    Journal of educational change 28. diciembre 2024 DOI / ARKIV
  • Remi, Yngve, Anna Maria Helena :
    Remediating deficits? Problem representations in Norwegian policies for newly qualified teachers
    Journal of Education Policy 18. julio 2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Siri Sollied, Hanne Merete Hestvik, Sissel, Yngve, Betty :
    Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering
    Nordisk barnehageforskning (NBF) 2024 DOI / ARKIV
  • Yngve, Jessica, Gregor Ross :
    Early career teachers’ role in school development and professional learning
    Professional Development in Education 2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Auli, Marit, Ove Gunnar, Knut Rune, Finn Rudolf et al.:
    Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work
    Frontiers in Education 10. julio 2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Ove Gunnar, Kari-Anne, Yngve, Annfrid Rosøy, Siw Turid, Astrid :
    Using Research and Development to establish coherence in teacher education  
  • Kari-Anne, Yngve, Ove Gunnar :
    Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher
    2024 DOI / ARKIV
  • Yngve, Rachel Elise, Jessica, Kristin Emilie W :
    Solo, collaborative or collective? Newly qualified teachers’ experiences of being stirred into induction practices
    European Journal of Teacher Education 2023 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Sally, Gregor Ross, Yngve :
    Incorporating sustainable development and inclusive education in teacher education for the Arctic
    Polar Geography 2022 DOI / ARKIV
  • Yngve, Åse :
    Skoleutvikling i et aksjonsforskningsperspektiv
    2022
  • Yngve, Odd Arne, Svein-Erik :
    Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2022 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Lise-Mari, Yngve, Linda Hamrin :
    "I'm just so scared of how I'm affecting the students." Challenges and possibilities of introducing public health and life mastery in the norwegian language arts
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2021 DOI / ARKIV
  • Yngve, Rachel Elise, Kristin Emilie W :
    Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere
    2021 ARKIV
  • Lise-Mari, Yngve, Linda Hamrin :
    «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
    Acta Didactica Norden (ADNO) 10. abril 2021 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Kristin Emilie W, Yngve, Rachel Elise :
    Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Geir :
    Line managers and employees use of lean task boards in Norwegian municipal healthcare sector: A tool for action learning?
    Leadership in Health Services 16. octubre 2020 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Rachel Elise, Kristin Emilie W :
    Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?
    Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 DOI / ARKIV
  • Yngve, Odd Arne, Tom :
    Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management
    Educational Action Research 2020 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Gregor, Kristin Emilie W, Rachel Elise :
    «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Kristin Emilie W, Yngve, Rachel Elise :
    FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?
    Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Christian, Ragnhild Holmen, Yngve :
    Tverrfaglig, sammenkoblet og allestedsnærværende – om implementering av velferdsteknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester
    Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research 21. febrero 2019 DOI / FULLTEKST
  • Yngve, May-Britt :
    Samlokalisering av nødmeldingssentralene til politi, brann og helse utvider praksisfellesskapet og læring om samvirke
    Nordisk politiforskning 2019 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Yngve, Gunn, Jorun :
    Tensions in partner collaboration for developing research and policy about teacher induction in Norway.
    2025
  • Gregor Ross, Yngve, Ømur :
    Research-based Early Career Teachers in Norway and the Development of Relational Thinking in Teaching Practice
    2024
  • Yngve, Ømur, Auli :
    A Longitudinal Exploration of Professional Agency from Teacher Education to Early Career Teaching
    2024
  • Yngve :
    Høyere utdanning: Me, myself and I
    2024
  • Yngve, Jessica, Gregor Ross :
    Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen
    2024
  • Remi Skytterstad, Yngve, Jessica, Hannu :
    From Deficit Perspectives on Induction of New Teachers towards a Risky Process of “Becoming an I”
    2024
  • Ømur, Janne, Marit, Yngve :
    Colleagues’ expectations of newly qualified teachers with master’s degree
    2024
  • Ømur, Yngve :
    Taking Advantage of the Newly Qualified Teachers’ Research-Based Competence: Challenges and Possibilities for Leadership Practices
    2024
  • Yngve, Jessica, Gregor Ross, Rachel Elise :
    School development strategies and teachers' professional learning – Norwegian teachers’ experiences
    2023
  • Remi, Elise, Anna Maria Helena, Gunn, Yngve :
    Ny lærerutdanning i møte med virkeligheten
    Bedre Skole 09. octubre 2023 FULLTEKST
  • Yngve :
    Mastergrad fungerer - ingen vei tilbake nå
    09. octubre 2023
  • Eva, Knut-Rune, Tonje Harbek, Janne, Sissel, Finn et al.:
    Tittel på konferansen: NERA Conference 2023 15. – 17. March Oslo Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges  
    2023 ARKIV
  • Anna-Maria, Yngve, Auli :
    Master-based teacher education - Understanding and Explaining Early Career Teachers’ Disproportion between Subject Knowledge and Interpersonal Relationship in Norway
    2023
  • Yngve, Antonio Portela, Anna-Maria, Remi Skytterstad :
    Norwegian and Spanish early career teachers work tensions in times of neo-liberalism and work intensification
    2023
  • Yngve, Kristin Emilie W, Rachel Elise :
    Hvordan bedre yrkesstarten for lærere
    2022
  • Knut-Rune, Elise, Yngve, Eva, Gunn, Heidi et al.:
    Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke. USN Skriftserien nr. 105 2022
    Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg 2022
  • Yngve :
    Hvordan kan universitetsskolesamarbeidet bidra til å styrke lærerstudenters U-kompetanse
    2022
  • Tonje Harbek, Eva, Yngve, Knut Rune, Heidi, Sissel et al.:
    Symposium Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Eva, Knut-Rune, Yngve, Heidi, Elise, Tonje Harbek et al.:
    Partnerskap for Sustainable Transition from Teacher Education to Profession: Becoming a Professional Teacher (STEP)
    2022
  • Yngve, Kristin Emilie W, Rachel Elise :
    Den fantastiske masterlæreren møter skolen? Følgeforskning på lærere utdannet i Pilot i Nord.
    2022
  • Yngve, Rachel Elise, Kristin Emilie W :
    Behold femårig lærerutdanning
    Forskerforum.no 08. febrero 2021
  • Anja, Lisa, Tanja, Màrcia Denise, Teferra, Gregor et al.:
    Inclusion and exclusion in the discourse of educational research – an international comparison
    2021
  • Gregor, Yngve, Kristin Emilie W :
    Inclusive education competence in teacher education – an absence in newly trained teachers in Norway
    2019
  • Yngve, Roar :
    Nesten ikke til stede – distanseledelse i praksis Gode ledere ser sine ansatte. Det blir vanskelig når effektiviseringer og sammenslåinger skaper stor avstand.
    20. febrero 2019 ARKIV / FULLTEKST
  • Bent-Cato, Yngve :
    Principals – innovators of new practice in schools.
    2019
  • Yngve :
    Pedagogisk forskning for fremtiden
    2019

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Teaching

    Jeg underviser på

    - Masterprogrammet i Utdanningsledelse

    - Emnene PED 2016/3016

    - Emnene PED 3054/3055

    - Rektorutdanningen



    Member of project



    ILP Lærerutdanning 4.079


    Click for bigger map