Merete Aasheim


Job description

Førsteamanuensis

Forskningsgruppe for helsefremmende og forebyggende tiltak


  • Susann Dahl, Bjørn Helge, Roman A, Monica, Henriette, Merete et al.:
    Staying in the game? Predicting intention to quit in Norwegian elite and high-level female football players
    Soccer and Society 2025 DOI
  • Rannveig Grøm, Merete :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021 ARKIV
  • Merete, Sturla, Charlotte, Bjørn Helge, Monica :
    Examining the Incredible Years Teacher Classroom Management Program in a Regular Norwegian School Setting: Teacher-Reported Behavior Management Practice, Problem Behavior in Classroom and School Environment, Teacher Self- and Collective Efficacy, and Classroom Climate
    Sage Open 2020 DOI / ARKIV
  • Merete, May Britt, Charlotte, Bjørn Helge, Monica :
    Change in teacher–student relationships and parent involvement after implementation of the Incredible Years Teacher Classroom Management programme in a regular Norwegian school setting
    British Educational Research Journal (BERJ) 2018 DOI / ARKIV
  • Merete, Charlotte, Bjørn Helge, Monica, Willy-Tore :
    Evaluation of the Incredible Years Teacher Classroom Management Program in a Regular Norwegian School Setting
    Scandinavian Journal of Educational Research 29. mayo 2018 DOI / ARKIV
  • Merete, Joshua, Helene, Henrik :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PALS – Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling (2.utg.)
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 12. octubre 2018 ARKIV / FULLTEKST
  • Oddbjørn, Merete :
    De Utrolige Årenes Skole og barnehageprogram
    2016
  • Bente, May Britt, Bjørn Helge, Stian, Merete, Sturla :
    Does the Incredible Years Teacher Classroom Management Training programme have positive effects for young children exhibiting severe externalizing problems in school?: A quasi-experimental pre-post study.
    BMC Psychiatry 2016 DOI / ARKIV
  • Merete, Ebba Viktoria Josefine, Geraldine Danielle Yolande, Henriette, Monica, Ingrid :
    Successful intervention implementation - compliance to the Be-Prox program when delivered to Norwegian Early Childhood and Educational Care Centers 
    2025
  • Merete :
    Voksen som gode rollemodeller i møte med atferdsutfordringer
    2025
  • Merete :
    Barns utvikling - psykisk helse og atferdsutfordringer
    2025
  • Merete :
    Hvordan tolke og møte atferdsutfordringer hos barn
    2024
  • Merete, June Thorvaldsen :
    Sped- og småbarns psykiske helse
    2024
  • Merete :
    Videre implementering av Sammen mot mobbing. Videreføring og vedlikehold – hvordan kvalitetssikre?
    2024
  • Ingrid, Frode, Renira Corinne S, Oda Lekve, Kyrre, Janne Grete et al.:
    Effectiveness of a Bullying Intervention (Be-Prox) in Norwegian Early Childhood and Education Care Centers: Protocol for a Cluster Randomized Controlled Trial
    JMIR Research Protocols 2024 DOI / ARKIV
  • Oddbjørn, Merete :
    Implementation of the TCM program in Norway
    2024
  • Oddbjørn, Merete :
    Psykisk helse i skole, SFO og barnehage
    2024
  • Oddbjørn, Merete :
    Forebyggende psykisk helse i barnehage
    2024
  • Merete, Oddbjørn :
    A universal preventive intervention in kindergarten. Piloting step one of a two-step implementation model for the TCM program in Norway
    2023
  • Merete :
    A universal preventive intervention in kindergarten. Piloting a two-step implementation model of TCM in Norway.
    2023
  • Merete :
    Relasjons- og utviklingsstøttene barnehager - Evaluering av et universalforebyggende tiltak i barnehagen - Foreløpige funn fra pilotering i Norge
    2023
  • Lene-Mari Potulski, Merete :
    Kjente komponenter i implementeringsarbeid
    2022
  • Merete, Oddbjørn :
    Forebyggende psykisk helse i barnehagen
    2022
  • Merete :
    Oppvekstmiljø og psykisk helse
    2022
  • Merete, Oddbjørn :
    DUÅ skole- barnehageprogram før og nå, norske forskningsresultater
    2022
  • Merete, Oddbjørn :
    Forebyggende psykisk helse i barnehagen
    2022
  • Mariann Bellika, Merete :
    COUNTRY REPORT – NORWAY IAS - Increasing accessibility of integrated Early Childhood Education and Care (ECEC) services
    UiT Norges arktiske universitet 2021
  • Merete :
    Tjenestøttetilbud RKBU Nord - Hvordan jobbe med relasjon- og utviklingstøtte i barnehager
    2021
  • Merete, Merete, Joshua, Ragnhild, Simon-Peter, Marcela :
    Presentasjon av PIRM Supported Parenting Interventions for Refugees and Minority Families og De utrolige årene (DUÅ)
    2019
  • Oddbjørn, Merete :
    Fungerer opplæringsprogrammet "De Utrolige Årene" i skole, SFO og barnehage? (Tromsø) Er opplæringsprogrammet De Utrolige Årene (DUÅ) i skole, SFO og barnehage en trussel mot pedagogisk frihet, eller et nyttig supplement?
    2019
  • Merete, Charlotte, Bjørn Helge, Monica :
    Young children with problem behaviour in school settings: Evaluation of the Incredible Years Teacher Classroom Management program in a Norwegian regular school setting
    UiT Norges arktiske universitet 2019
  • Merete :
    Evaluering av DUÅ skole- og barnehageprogrammet i Norge - resultater for elever i skolen. Og hva har vi lært om implementering?
    2019
  • Merete :
    OPPVEKSTMILJØ - Hvordan påvirker oppvekstmiljøet psykisk helse hos barn og unge?
    2019
  • Merete :
    Hvordan forebygge utvikling av atferdsvansker hos barn?
    2018
  • Merete, Maria Joao, Sturla, Maria Filomena, Bjørn-Helge, Sofia O et al.:
    Effects of the Incredible Years Teacher Classroom Management program (IY-TCM) in disadvantaged and universal settings: Change in children’s problem behavior and social skills
    2018
  • Oddbjørn, Merete :
    Evaluation of the IY-TCM program in regular school settings in Norway: Change in student’s behavior
    2018
  • Merete :
    Hvordan forebygge utvikling av problematferd og styrke sosiale ferdigheter hos barn?
    2018
  • Merete :
    Evaluation of the IY-TCM program in regular kindergarten and school settings in Norway: Change in children’s behavior
    2018
  • Merete, Janne :
    Hvordan forebygge utvikling av problematferd og styrke sosiale- og emosjonelle ferdigheter hos barn?
    2018
  • Merete :
    Evaluation of the IY-TCM program when implemented as a universal preventive intervention in regular kindergarten and school settings in Norway: Change in children and teacher behavior
    2018
  • Oddbjørn, Bjørn, Siri, Merete :
    Det handler ikke bare om ro i klasserommet
    22. octubre 2018
  • Oddbjørn, Bjørn, Siri, Merete :
    Er DUÅ og PALS en trussel mot demokratiet?
    22. octubre 2018
  • Merete, Bente, Bjørn Helge, Charlotte, May Britt, Sturla et al.:
    Evaluering av De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram i Norge - endring i atferd hos barn i alderen 3-8 år
    2018
  • Merete, May Britt, Sturla, Bjørn Helge, Bente, Stian et al.:
    The Incredible Years Teacher Classroom Management Program in Norway: Effects of a universal preventive effort in regular school- and kindergarten settings
    2017
  • Merete, May Britt, Sturla, Bjørn Helge, Bente, Stian et al.:
    Evaluering av De Utrolige Årenes (DUÅ)Skole- og barnehageprogram i Norge: Endring i atferd hos elever 6-8 år i skolen og hos barn 3-6 år i barnehagen
    2017
  • Merete, Oddbjørn :
    Evalueringsstudien, De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram, foreløpige funn elevdata
    2015
  • Merete, Bjørn Helge, Sihu, Monica, Charlotte :
    Evaluation of The Incredible Years Teacher Classroom Management program in a Norwegian school setting: Changes in children's behavior - preliminary results
    2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    • Universalforebyggende og helsefremmende tiltak i barnehage, SFO og skole

       

       

    • Forebygging og behandling atferdsrelaterte- og sosiale vansker
    • Psykisk helse og resiliens 
    • Sosial- og emosjonell kompetanse 
    • Implementering, kvalitetssikring og evaluering av tiltak i tjenester for barn og unge

    Teaching

    • Psykisk helse i barnehage, SFO og skole
    • Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge
    • Sped- og småbarns psykisk helse
    • Sosial og emosjonell kompetanse 
    • Forebygging og behandling av atferdsvansker hos barn og unge

     




    CV

    Master med fordypning i spesialpedagogikk, UiT Norges arktiske universitetet

     


    MH vest L.10.346


    Click for bigger map