Ragnhild Sandvoll


Job description

Professor ved Result. Arbeidsområder er undervisning og læring i høyere utdanning, med særlig fokus på kvalitetsutvikling av undervisning, kvalifisering av faglig ansatte og dokumentasjon av pedagogisk kompetanse. Har vært involvert i utvikling og undervisning i Program for pedagogisk basiskompetanse, kurs i undervisning og læring for PhD-studenter, seminarrekke for pedagogisk mapper og kurs for pedagogisk sakkyndighet. Jobber også med utviklingsstøtte ut i fagmiljøene. Har vært faggruppeleder for universitetspedagogisk faggruppe i 6 år. Forskningen er rettet mot hvordan styrke undervisningen for faglig ansatte slik at det fremmer studenters læring.

Har sittet i Programstyret for universitetspedagogikk ved NTNU. Har videre sittet mange år i redaksjonskomiteenn for Uniped Tidsskrift for universitets- og høyskolepedagogikk, har også vært redaksjonsleder i samme tidsskrift samt medredaktør i 2020-22. Har fra 2021 - 2023 hatt en 2-er stilling som førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved universitetet i Bergen. 

 

CV


  • Monica Alterskjær, Ragnhild, Torstein :
    The Power of WIL: Advancing Work-Integrated Learning in Discipline-Based Higher Education Programs
    Nordic Journal of STEM Education 30. septiembre 2025 DOI
  • Ragnhild, Monica Alterskjær :
    Fostering collegial faculty development of teaching–a case study from a Norwegian university
    Journal of Further and Higher Education 27. marzo 2025 DOI
  • Iris Helene, Ragnhild Sofie, Torgny :
    Academic developers’ roles and responsibilities in strengthening student evaluation of teaching for educational enhancement
    Higher Education Research and Development 2024 DOI / ARKIV
  • Monica Alterskjær, Ragnhild :
    Academic development through a collective approach – introducing peer observation of teaching in a multidisciplinary faculty
    Nordic Journal of STEM Education 09. junio 2022 DOI / ARKIV
  • Iris Helene, Ragnhild, Torsten :
    Student course evaluation documents: Constituting evaluation practice
    Assessment & Evaluation in Higher Education 2021 DOI / ARKIV
  • Bjørn-Petter, Ragnhild, Ingrid Hovda :
    Praksis som læringsform i studier uten profesjonstilknytning - utfordringer og muligheter
    Nordic Journal of STEM Education 2021 DOI / ARKIV
  • Trine, Ragnhild :
    Drivers for educational change? Educational leaders’ perceptions of academic developers as change agents
    International Journal for Academic Development 2021 DOI / ARKIV
  • Ragnhild, Andreas, Tone Dyrdal :
    Nurturing pedagogical praxis through deliberative communication
    2020 ARKIV
  • Iris Helene, Ragnhild, Torsten :
    Discrepancies in purposes of student course evaluations: what does it mean to be “satisfied”?
    Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2020 DOI / ARKIV
  • Kristin, Ester, Trine, Ragnhild :
    Deliberative leadership: Moving beyond dialogue
    2020 DOI
  • Ragnhild, Katarina, Marit :
    Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
    UNIPED 2018 DOI / ARKIV
  • Ragnhild, Kine, Mariann :
    Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning
    UNIPED 2017 DOI / ARKIV
  • Ragnhild :
    A policy on the shelf or a map for future action? : perceptions of and reactions to a strategic plan for teaching and learning in higher education
    Nordic Studies in Education 2015 ARKIV
  • Iris Helene, Ragnhild Sofie :
    Studentevalueringspraksis til det beste for studenters læring? i boka Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art» (s. 295–315).
    Cappelen Damm Akademisk 2024 ARKIV / FULLTEKST
  • Ragnhild Sofie, Iris Helene, Anita :
    Pedagogisk mappe – hva, hvorfor og hvordan? I D. Husebø, L. Ferguson, O. R. Stalheim, I. C. Eriksen, R. Isaksen, A. Mavroudi og P. Wallin (Red.), Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art»
    Cappelen Damm Akademisk 2024 ARKIV / FULLTEKST
  • Monica Alterskjær, Truls, Emma Falkeid, Bjørn-Petter, Kristin, Ingrid Hovda et al.:
    WEBINAR UIB: Former students value long-term impacts of work-integrated learning in Fishery and Aquaculture Science and STEM science programs
    2025
  • Kristin, Jonathan, Sehoya Harris, Monica Alterskjær, Bjørn-Petter, Ingrid Hovda et al.:
    Workshop MNT konferansen 2025: Praksis i disiplin og tverrfaglige studieprogram: Hva, hvorfor og hvordan?
    2025 FULLTEKST
  • Ann-Rita, Bjørn-Petter, Ingrid Hovda, Ragnhild Sofie, Monica Alterskjær :
    MOKTA Utdanningskonferansen ved UiT: Sampraksis. Digitalt opplæringsprogram for veiledning i praksisbedrifter.
    2025
  • Kristin, Jonathan, Sehoya Harris, Monica Alterskjær, Bjørn-Petter, Ingrid Hovda et al.:
    WORKSHOP MNT konferansen 2025: Praksis i disiplin og tverrfaglige studieprogram: Hva, hvorfor og hvordan?
  • Monica Alterskjær, Ragnhild :
    NOKUT-podden: En podcast om høyere utdanning som skal bidra til samtalen om god praksis i høyere utdanning
    22. mayo 2025
  • Monica Alterskjær, Ragnhild Sofie, Bjørn-Petter, Ingrid Hovda, Torstein :
    Praksis i ikke-profesjonsrettede utdanninger - hva sier forskningen?
    2024
  • Astrid, Lena, Monica Alterskjær, Kristine, Ragnhild Sofie :
    UiT sitt arbeid med en modell frem mot et pedagogisk akademi
    2024 FULLTEKST
  • Ragnhild Sofie, Kristin, Tone Dyrdal, Ciaran, Kjetil Horn, Molly :
    Collaboration in interdisciplinary education – challenges and opportunities
    2024
  • Trine Medby, Ragnhild Sofie :
    “Drivers for educational change? Educational leaders’ perceptions of academic developers as change agents?
    2024
  • Ragnhild Sofie :
    Collaboration in Interdisciplinary Education: Challenges and Opportunities
    2024
  • Ragnhild, Bjørn-Petter, Monica Alterskjær :
    Praksis som læringsform i ikke-profesjonsrettede utdanninger- hva vektlegger studentene som sentralt for egen læring?
    2023
  • Ragnhild Sofie, Bjørn-Petter, Monica Alterskjær :
    Students’ perspectives on learning when crossing contexts in a multi-disciplinary program with work-integrated learning
    2023
  • Ragnhild Sofie, Monica Alterskjær :
    Merittering av fremragende undervisere motiverer
    2023 FULLTEKST
  • Iris, Ragnhild :
    Re-establishing a learning focused evaluation practice
    2022
  • Dagmar, Ragnhild, Sidsel, Line :
    Peer Coaching. Testing a selected procedure
    2022
  • Sidsel, Ragnhild, Line, Dagmar :
    Collegial Supervision’ - a teaching development method at 3 universities
    2022
  • Ragnhild :
    Merittering av fremragende undervisere – bra for karrieren, mindre viktig for studiekvaliteten?
    2022
  • Ragnhild, Lars Åge :
    Studieprogramleders rolle og oppgaver – hvordan rigge gode støttestrukturer?
    2022
  • Ragnhild :
    Utdanningskvalitet i endring? Mellom realiteter og idealer
    2022
  • Bjørn-Petter, Ragnhild, Ingrid Hovda :
    Theory and Practice - Student's Experience with Internship in a Non-Professional Study Program
    2022
  • Ragnhild, Marit :
    Undervisningsplanlegging
    2021
  • Monica Alterskjær, Marit, Ragnhild :
    Utvikling av undervisningskvalitet gjennom styrket fagfellesskap
    2019 FULLTEKST
  • Ragnhild, Andreas, Tone Dyrdal :
    Supporting the development of professional responsibility in higher education - studying the interface between odontology and education
    2019
  • Ragnhild, Ivar, Øystein :
    The complexities between professional development of academic staff, local culture and educational leadership
    2019
  • Monica Alterskjær, Ragnhild, Marit :
    Enhancing a collective approach to teaching in the spirit of SoTL
    2019 FULLTEKST
  • Iris Helene, Ragnhild, Torsten :
    Students want to co-create their education, but do we let them? Evaluation in health profession education
    2018
  • Ragnhild :
    Dokumentasjon av pedagogisk kompetanse
    2018
  • Mary, Ragnhild Sofie, Kristin :
    Formation of Academic Developers: How do Leaders Respond to Strategic Plans?
    2018
  • Kine, Ragnhild, Mariann :
    Developing a Teaching Philosophy: An Exercise in Futility or a Means to Transforming Teaching Practice?
    2017
  • Ragnhild :
    Ledelse av studieprogram
    2017
  • Monica Alterskjær, Marit, Ragnhild :
    Peer observation of Teaching as motivation for educational development. From teaching as private enterprise to a collective approach
    2017
  • Trine, Ragnhild :
    The different layers of academic development: approaching leaders perceptions of educational change
    2016
  • Ragnhild, Kine, Mariann :
    Min undervisningsfilosofi: i spennet mellom hvem man er og hvem man vil være som underviser
    2016
  • Marit, Ragnhild :
    Educational development in the Scandinavian countries - informed and inspired by SoTL? A case study in three universities
    2015
  • Mariann, Ragnhild :
    Pedagogisk mappe på nett
    UiT Norges arktiske universitet 2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →



    Teorifagbygget Hus 1 1456


    Click for bigger map


    chat loading...