autumn 2025
FYS-6052 Innføring i programmering i fysikk for lærere - 5 stp

Type of course

Emnet tilbys som nettbasert videreutdanningsemne. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og enten:

• Matematikk R1 (S1+S2)

eller

• Minimum 60 studiepoeng matematikk/matematikkdidaktikk fra en norsk lærerutdanning trinn 5.-10. eller tilsvarende.

Søknadsfrist: 1. september 2025

Søknad om opptak til emnet sendes gjennom EVU-web.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FYS-1010 Mekanikk og modellering 3 stp

Course content

Fysikk er studiet av hvordan universet er bygd opp og naturlovene som styrer det. I dette emnet vil studentene bli introdusert for forskjellige numeriske metoder og deres viktighet i fysikk. Emnet er beregnet på lærere som underviser fysikk og vil lære mer om bruk av programmering i fysikk. Det vil være spesielt fokus på hvordan man kan bruke numeriske metoder for å bedre forstå grunnleggende fysikk, spesielt mekanikk.

Recommended prerequisites

FYS-0100 Generell fysikk, INF-1049 Introduksjon til beregningsorientert programmering, MAT-1001 Kalkulus 1

Objective of the course

Kunnskaper - Studenten kan

  • Beskrive de grunnleggende kinematiske størrelsene og bruke dem til å beskrive bevegelse
  • Beskrive sentrale fysiske modeller i mekanikken, samt vise til fysiske situasjoner som kan beskrives med modellene
  • Beskrive bevaringslovene for energi og bevegelsesmengde
  • Kjenne til grunnleggende numeriske metoder for integrasjon og derivasjon
  • Argumentere for valg av forskjellige numeriske metoder for løsning av differensialligninger
  • Kjenne til relevant forskningslitteratur om bruk av programmering i grunnleggende fysikkundervisning

Ferdigheter - Studenten kan

  • Identifisere kreftene som virker på et legeme, bruke Newtons lover for å finne bevegelsesligningene, og løse disse ligningene analytisk og/eller numerisk
  • Bruke bevaringslovene for mekanisk energi og bevegelsesmengde for forskjellige valg av systemer til å løse dynamiske problemstillinger
  • Bruke gode løsningsstrategier for konkrete fysiske problemer, inkludert tydelig redegjøring av valgt modell, antagelser, begrensninger og evaluering av svar
  • Laste inn og analysere eksperimentelle data og sammenligne data med teoretiske modeller
  • Vurdere egnetheten til forskjellige numeriske metoder til bruk i sentrale modeller i mekanikken
  • Fremstille kode for numeriske løsninger av differensialligninger, integrasjon og derivasjon ved hjelp av grunnleggende programmering og/eller bruk av hjelpemidler bygget på kunstig intelligens

Generell kompetanse - Studenten kan

  • Presentere løsninger på komplekse problemer både skriftlig og muntlig for eksperter og ikke-eksperter
  • Lage læringsaktiviteter for elever basert på numeriske metoder i fysikken.

Language of instruction and examination

Emnet er norskspråklig. Undervisning og vurdering gjennomføres på norsk, men pensumlitteratur kan være på engelsk.

Teaching methods

Emnet er ett nettstudium.

Undervisningen består primært av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen. Det arrangeres ukentlig nettmøter individuelt og/eller i gruppe for å støtte opp under arbeid med pensum, arbeidskrav og vurdering.

Emnet varer i 11 uker og det vil være totalt 20-25 timer nettmøter.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering Bestått – Ikke bestått
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

En muntlig presentasjon på en avslutningskonferanse av én av læringsaktivitetene studenten har laget og levert til mappevurdering. Presentasjonen kan gjøres fysisk eller digitalt for medstudenter og emneansvarlig.

Det er obligatorisk oppmøte på avslutningskonferansen, enten fysisk eller digitalt.


More info about the portfolio

Studentene skal levere en mappe på slutten av emnet basert på tre læringsaktiviteter til bruk i egen fysikkundervisning på videregående skole som studenten har laget og fått tilbakemelding på. Læringsaktivitetene skal være basert på mekanikk og numeriske metoder.

Mappen består av læringsaktivitetene, samt en tekst som drøfter læringsaktivitetene. Detaljene rundt hver læringsaktivitetenes form og innhold avgjøres i samråd med emneansvarlig, og det forventes omtrent 50 timer arbeid totalt på alle.


Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic